Hoe lang mag maximaal zitten tussen schuren en aflakken buitenkozijnen?

We willen binnenkort bij onze ouders (op 2 uur rij afstand) de buitenkozijnen en boeiboorden schilderen. We zullen hier zeker 2 weekenden voor nodig hebben. Het eerste weekend het houtrot verwijderen en de volgende dag opvullen met houtrotvuller. En eventueel nieuwe kitranden aanbrengen. En het 2e weekend schuren, gronden en aflakken.

Nu de vraag:
Kunnen we een week tijd laten zitten tussen het schuren en het aflakken?

3 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (1)

Ik ga er dan vanuit dat (delen van) het kozijn kaalgeschuurd zijn, als je met houtrot te maken hebt. Dat zal vooral de horizontale delen en onderkant kozijn betreffen. Als het stabiel weer is kun je dat wel een weekje zo laten. Maar als er kans op regen, mist of andere luchtvochtigheid is, dan is het niet slim. Ook felle zon kun je beter vermijden op hout dat deels kaal en deels nog geschilderd is.

Misschien kun je het huis verdelen in 2 weekenden. Eerst een paar kozijnen onder handen nemen van begin tot eind en een week later de andere kozijnen. Dan heb je de kale kozijnen voor minimale tijd onafgewerkt. Als het weekend te kort is voor schoonmaken, houtrot behandelen, schuren, ontvetten, kitten, gronden, schuren, afstoffen / ontvetten, aflakken, nogmaals schuren, ontstoffen, ontvetten en aflakken (met alle droogtijd die je elke keer moet aanhouden)... dan kun je het wel een weekje in de grondverf laten staan.

(NB. Je kunt beter eerst schuren, op kaal hout grondverf aanbrengen, dat nogmaals licht schuren, goed ontvetten en dan pas kitten. Gebruik overschilderbare kit. Niet gaan schuren over een kitrand-zonder-verflaag. En vergeet niet elke keer alles goed te ontvetten.
Inekez1