Ik ben ontevreden over de kleur van mijn transparante vernis. Kan ik eroverheen met een andere kleur vernis?

Ik heb transparante vernis met licht eiken kleur van de praxis gekocht (Sencys vernis zijdeglans licht eiken). Hiervan heb ik 1 laag aangebracht op mijn kale stuk hardhout (ook van praxis). Dit resulteerde echter in een heel geel en onnatuurlijk uiterlijk. Hoe kan ik dit redden?

Kan ik het licht opschuren en dan eroverheen met een andere kleur transparant vernis?
Of moet ik echt alles kaal schuren, zodat alle kleur weg is, en dan pas een nieuwe kleur vernis aanbrengen? Indien deze laatste optie, kan dit dan best met de hand (welke korrel schuurpapier?) of kan ik het best een schuurmachine lenen?

Ik hoop heel erg op optie 1, ik heb nog nooit geklust, en het is nu al meer werk dan ik had verwacht en gewild......

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Als de vernis niet van een watergedragen systeem is, zou je er prima overheen kunnen verven. Let er wel op dat je de vernislaag voldoende ontvet en mat schuurt. In het geval van vernis op vernis zal je de eerste laag vernis er toch echt af moeten schuren voordat je de nieuwe laag vernis aanbrengt.