Hoe kun je je plafond isoleren tegen geluid van de bovenburen?

Het gaat om geluid van lopen, vallende dingen, tikken, stoten, bonken, spelende kinderen etc. Niet om stemgeluid.

5 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (2)

De beste manier om een plafond tegen geluiden te isoleren is het creëren van een verlaagd plafond dat met trillingsdempers akoestisch ontkoppeld is van het bestaande plafond. De dempers zijn bedoeld om de contactgeluiden tussen twee verdiepingen te verminderen. Het absorptiemateriaal in het plafond dempt vooral het luchtgeluid.
Een verlaagd plafond is effectief omdat je er zowel luchtgeluid als contactgeluid mee kunt voorkomen. Het plafond zelf wordt meestal van een dubbele laag geluidsisolerende gipsplaten gemaakt (dB platen) die met metal studs en trillingsdempers aan het bestaande plafond wordt gehangen. De randen van het plafond moeten voorzien worden van randisolatie. Deze dient om contactgeluiden via het plafond en de muren te voorkomen.
5 jaar geleden
Kan je niet aan je bovenburen vragen of zij de vloer kunnen isoleren? Scheelt jou een hoop werk en een goede ondervloer etc is toch verplicht? Ik ben zelf ook "bovenbuur" geweest. En ja, in een flat blijf je toch altijd wel iets horen, hoor! Maar een goede ondervloer/geluidsisolatie is al het halve werk!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
MarBet
5 jaar geleden
Als het om huurwoningen gaat, zijn er vaak bepaalde eisen aan de vloer, om geluidsoverlast tegen te gaan. Inderdaad goed advies daar eerst eens naar te kijken.