hoe bereken ik hoeveel liter plafond verf ik nodig heb voor 130 vierkante meter?

voor het plafond geen latex

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.5K
Inekez1
5 jaar geleden
"voor het plafond geen latex"
Wat bedoel je hiermee? Voor een plafond is het gebruikelijk om wel latex te gebruiken. Speciale 'plafondverf' ken ik niet. Voor muurverf heb je wel verschillende soorten, waaronder schrobbare of watervaste muurverf. Voor een plafond is dat niet zo nodig. Ga je een plafond schilderen in de badkamer of andere vochtige ruimte, kies dan muur/plafond voor vochtige ruimtes.
TurfGraver
5 jaar geleden
Wel interessant denk ik.
https://www.verfwebwinkel.nl/blogs/verf/wat-is-het-verschil-tussen-muurverf-en-latex/

Antwoorden (1)

Kijk op de verpakking van de verf. Daar staat op hoeveel m2 je kunt schilderen met de inhoud van die verpakking. Voor een pot verf van 10l is dat meestal rond de 60m2, maar het kan ook meer of minder zijn. Ook kan het zijn dat je een emmer verf hebt van bijv. 12 liter.

Deel inhoud van de verpakking door het aantal m2 van de verpakking, je hebt dan het aantal liter per m2. Voor 130 m2 heb je dan 130 keer zoveel nodig.

Dus bij een emmer verf van 12 liter waarmee je 70m2 kunt schilderen:
12 / 70 = 0,17
0,17 x 130 = 22,1

Hoewel je de verf vaak ook in kleinere verpakkingen van 1, 2,5 of 5 liter kunt krijgen, is het over het algemeen goedkoper om voor 22 liter gewoon 2 verpakkingen van 12 liter te halen. Je houdt dan een beetje verf over, maar als je iets dikker schildert dan normaal, of ergens een randje extra wil doen, heb je wat over.

Het eenvoudigste is dus om gewoon te kijken naar de inhoud van de emmer verf en zoveel emmers te kopen dat je opgeteld minimaal 130 m2 kunt doen.
Inekez1
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus.
De schatting op een bus verf is waarschijnlijk betrouwbaarder dan een schatting op GV.