Bestaan er schroeven die je de andere kant op moet vastdraaien?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Antwoorden (7)

Ja die bestaan voor speciale toepassingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die schroeven bestaan er echt, waarom hier dan een min geven?
Ter compensatie een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat hj er niet bij zet welke toepassingen?
die min is niet van mij
Ja. Heb je je ooit wel eens afgevraagd waar het woord 'tegendraads' vandaan kwam? Van schroeven die je andersom moet vastdraaien, dus...
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt met Withworddraad. Ook links- en rechtsdraaiend verkrijgbaar.
Jazeker bestaan die. Dat zijn bouten en moeren met 'links' draad. In de autoindustrie wordt het toegepast om lostrillen van wielmoeren/bouten te voorkomen. Ook wordt 'links draad' gebruikt om middels een geboord gat een bout los te draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker die bestaan wel, alleen moeilijk aan te komen vrees ik, wil je dit hebben voor veiligheid, dat een ander ze niet los kan draaien, dan zijn er ook schroeven, wel zo in de handel, die je er alleen maar in kan draaien en er nooit meer uit. misschien een oplossing voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Nee, Ed, eentoersschroeven hebben een normale rechtse draad, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ AM, Ed gaat nu de ééntoerschroeven met links draad uitvinden. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn jullie scherp zeg!
maar waar staat dat ze niet rechtsdraaiend zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ @ vond die min wat minnetjes.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tegenXinnig: leuk @@ :-)
Jawel, deze worden in de volksmond ook wel 'engelse schroeven' genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die bestaan. Bij sommige toepassingen zijn ze nodig.

Ze worden bijvoorbeeld gebruikt bij de aansluitingen van bepaalde leidingen met gassen of chemische stoffen. Als er twee leidingen zijn, wordt de ene leiding uitgerust met linksdraaiende koppelingen, en de andere met de gewone rechtsdraaiende koppelingen. Op die manier is het onmogelijk de leidingen per ongeluk verkeerd aan te sluiten: dat past simpelweg niet.

Een andere toepassing is de schroef waarmee de trapper aan de fiets vastzit. De linkertrapper heeft een normale rechtsdraaiende schroefdraad: tijdens het fietsen draait die zich daardoor hooguit vaster, maar kan hij nooit loskomen.

De rechtertrapper daarentegen zou los kunnen komen tijdens het fietsen als hij met een rechtsdraaiende schroefdraad vast zou zitten. Daarom heeft de rechtertrapper een linksdraaiende schroefdraad.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, van die trapper
wat hebben wij lopen tobben om de nieuwe fiets in elkaar te krijgen
En nog een voorbeeld van tegendraads schroefdraad: de as van een staande ventilator (fan). Om te zorgen dat het hele ding niet uit elkaar draait als de bladen draaien, is het schroefdraad tegendraads. Draai er maar eens een uit elkaar, dan zul je merken hoe raar dat aanvoelt!