Is dit asbest?

Huis 1973, asbestinventarisatie laten doen, volgens bedrijf geen asbest op zolder. Bij het weghalen van een houtenplaat (tussenmuur/scheiding, niet dragend) stuitten wij op deze isolatieplaten (van 120 cm breed en 260 hoog ongeveer aan één stuk). Is dit asbest? Deze muur is niet opengemaakt tijdens de inventarisatie (waarschijnlijk verwachtte de meneer in kwestie alleen tengels en weer een houtenplaat).
Grijs van kleur, met nietjes vastgezet aan het hout. Aan een zijde van de (binnenkant) muur, andere kant zit het niet. Ook gelijmd, bij lostrekken hout, ging dit materiaal niet mee.
Zie foto's.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat kan je van foto niet zeggen, zelfs een expert moet een microscoop gebruiken om de vezels als zodanig te herkennen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je de andere kant zien?
Staat er ergens iets op de plaat?
(letters of cijfers)

Antwoorden (2)

Asbest heeft bijzonder veel toepassingsvormen. Het werd gebruikt in meer dan 3.500 materialen en kan overal aanwezig zijn in gebouwen. Experts treffen zelfs regelmatig nog nieuwe varianten van asbesthoudende (bouw)materialen aan. Gezien de grote diversiteit aan toepassingen kan er vaak enkel via een staalanalyse bepaald worden of een materiaal al dan niet asbesthoudend is.
In elk geval is het aangeraden om verdachte materialen te beschouwen als asbesthoudend tot het tegendeel bewezen is, indien nodig met de hulp van een deskundige en/of door middel van analyses door een erkend laboratorium. Een analyse kost circa € 45.

Toegevoegd na 2 minuten:
De vuurtest geeft soms ook uitsluitsel: asbestvezels kan je aan een breukvlak duidelijk zien zitten. Hou er eens een aansteker tegen. Smelten de vezels in het vuur weg, dan zijn ze nooit asbest. Blijven ze gloeien, dan gaat het waarschijnlijk wel om asbest.
6 jaar geleden
Is lastig om te zeggen. Met het blote ook is het sowieso nooit te zien of iets asbest houdend is of niet. Je kan het altijd als asbest verdacht beschouwen. De plaat ziet uit als een eterniet plaat en is asbest houdend. Laat een expert komen om uitsluitsel te geven of voer de plaat af als asbest houdend. Breek de plaat niet boor er niet in en ben voorzichtig. Als je de plaat nat houd met een plantenspuit bijv. kan er weinig gebeuren. Maar altijd minimaal in 2 zakken afgesloten via een zwanehals knoop, en herkenbaar dat het om asbest gaat. Kleine hoeveelheden kan je zelf afvoeren naar een daarvoor bestemd depot.
En als je persoonlijke bescherming wil dragen is dat natuurlijk nooit verkeerd om te doen, naar denk wel dat een stofkapje geen enkele zin heeft aangezien de asbest vezels veel kleiner zijn en er gewoon doorheen gaan. Een asbest filter is duur en loont zich niet om het aan te schaffen voor 1 plaatje.