Mag je een netwerkkabel buiten gebruiken?

Mijn ip camera heeft te slecht wifi ontvangst en dus wil ik dmv powerline adapters een netwerkkabel over het platte dak (uitbouw) leggen en zo via de bovenverdieping naar binnen, mag dit? Kan de kabel grotendeels onder een ijzeren afdekkap leggen die aan de rand van het dak zit

Toegevoegd na 31 seconden:
Zal al met al max 10m zijn

7 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Dat is geen enkel probleem. De mantel van de kabel is waterdicht en als je de kabel onder de rand legt zal zonlicht de kabel niet uitdrogen. Wel moet je ervoor zorgen dat de kabel niet in plassen water ligt, wellicht kun je de kabel met tie-wraps onder de dakrand vastmaken.
paulus811
7 jaar geleden
mikeybaco
7 jaar geleden
En hoe zit het dan met onweer? Ik lees op diverse sites dat je dan veel kwetsbaarder bent voor onweer als je een UTP kabel op je dak hebt.
Daarnaast, ik wilde hem dan onder een soort metalen kap leggen die op mijn dakrand gemonteerd zit. Dit geeft geen problemen?
Het mag wel, maar de standaard netwerkkabel is niet bestand tegen weersinvloeden. Onder invloed van UV, water en vorst zal de mantel gaan lekken en dan stopt je kabel met werken. Maar niet getreurd, Google op "UTP buitenkabel" en dan zit je goed.
escape