Beits kan prima overschilderd worden zonder dat je het eerst hoeft af te bijten, maar dan mag er beslist geen boenwas of meubelolie of dergelijke op zitten. Natuurlijk moet de beitslaag nog wel in goede staat verkeren, anders wordt het alsnog eerst verwijderen en opkalefateren van het onderliggende hout.

De te verven ondergrond goed schoonmaken / ontvetten met bijvoorbeeld een ammoniakoplossing, dan schuren -niet al te grof, niet al te fijn , ongeveer korrel 180-280- en weer nat afnemen dat het stof weg is, alles goed laten drogen, en dan schilderen in de gewenste kleur, al dan niet eerst met een laag grondverf, afhankelijk van het kleurverschil.