Welke (kleinere) aanpassingen appartement hebben positief effect op aantal bezichtigingen?

Mijn appartement staat te koop. Omdat ik weinig kijkers/mogelijke kopers krijg, ben ik op zoek naar dingen die ik kan veranderen, waardoor meer mensen geinterresseerd zouden kunnen raken.

Er staan meerdere soortgelijke appartementen te koop; er worden er weinig verkocht.
Mijn verkoopprijs is vrij scherp vergeleken met de anderen.

Ik denk bijvoorbeeld aan het leggen van laminaat; ik zie bij heel veel huizen op Funda dat er laminaat in ligt. (nu ligt er vloerbedekking).
Is dit iets wat kan helpen?

En andere soortgelijke dingen, die redelijk snel en voor niet al te veel geld gedaan kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het áántal bezichtigingen kun je alleen een klein beetje beïnvloeden door heel goede foto's te plaatsen, van je keurig 'getoonzaalde' huis waarop niet te zien is dat er mensen wonen.
En diezelfde truc kan er vervolgens voor zorgen dat mensen eerder tot kopen verleid worden. Vooral als jou huis beduidend 'mooier' (lees : neutraler) is dan dat van anderen in het zelfde segment.
crispy
8 jaar geleden
Ik onderschrijf de reactie (en antwoord) van Marleen: verwijder zoveel mogelijk persoonlijke spullen, zorg dat het er netjes uitziet maar met zo min mogelijk voorwerpen die de aandacht afleiden.
Het zou zonde zijn als er dan kijkers komen die achteraf alleen maar tegen elkaar zeggen 'zag je die rare ... in de kamer staan?', daarmee heb je meteen al een achterstand in de beoordeling.

Antwoorden (4)

Laminaat leggen is zeker iets dat kan helpen, want tapijt is "uit" en onderhoudsintensiever, en mensen kunnen op de een of andere manier absoluut niet door de inrichting heen kijken.

Je moet je huis ook eigenlijk zodanig toonbaar maken dat het er niet meer bewoond uitziet, maar meer als een showroomopstelling in een meubelzaak. Dus vrijwel alle persoonlijke spullen verwijderen, bij elkaar passende deco-elementen zoeken, de ruimte zo leeg mogelijk laten (maar niet TE leeg, mensen moeten kunnen zien wat voor meubels er in passen) en vooral NIETS laten doorschemeren van een eventuele eigen smaak.

Dat klinkt overdreven, maar helaas zit de huizenmarkt op dit moment een beetje zo in elkaar. Ik heb indertijd voor we ons huis gingen verkopen zo ongeveer 50 % van onze meubels en grote spullen in de opslag gedaan (zelfs het kinderspeelgoed), alle kleur weggeschilderd (alles wit en glimmend nieuw) , alle persoonlijke spullen tot en met de boeken aan toe in dichte kasten opgeborgen en wat van die walgelijk smakeloze maar erg moderne tuttemerul bij de Action aangeschaft, en toen was het met drie dagen weg.

Vooral opbergen kost niks, stallen alleen als je bij familie en vrienden niks kwijt kunt, en bij de Action en soortgelijke winkels kun je erg voordelig de juiste op kleur afgestemde decoraties halen (zoals beddengoed dat bij je gordijnen past, servies dat niet stoort op het aanrecht, bijpassende splinternieuwe theedoeken, handdoeken in de kleur van je badkamer etc. ) en natuurlijk van het tuincentrum goedkope splinternieuwe frisse plantjes.

Een huis verkopen is nu eenmaal niet hetzelfde en verhoudt zich eigenlijk heel slecht tot er daadwerkelijk in wonen. Dat kan wel een flinke poos een handicap zijn. Maar uiteindelijk loont het de moeite vaak wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Dat zal waarschijnlijk goedkoop laminaat worden. En ik vind laminaat spoeglelijk en het is ook nog eens smaakgevoelig. Ik zou zelf niet aanraden om het laminaat te vervangen, dat is vrijwel niet terug te verdienen. Want de vraagprijs kan niet meer omhoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn idee; heb er ook weinig mee. Gelukkig heb je al laminaat voor 5 euro de vierkante meter. Maar het gaat er juist om dat er GEEN smaak uit je interrieur straalt, maar de wan- of nonsmaak uit interrieurtijdschriften, televisiereclame en advertenties. Hoe algemener en neutraler, hoe liever.
En soms gaat het niet meer om terugverdienen, maar om zo snel mogelijk je huis te verkopen. Elke maand dat je niet verkoopt kan heel veel geld schelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Veel spullen ergens anders onderbrengen om het minder vol en rommelig te maken, heb ik inderdaad al gedaan. En persoonlijke spullen zijn voor de foto's en voor bezichtigingen verstopt ;-)
Ik ben nu voornamelijk op zoek naar dingen die ik nog aan het huis zelf kan doen, maar die niet enorm veel kosten, want dan haal ik de kosten er niet uit. (Dus geen compleet nieuwe keuken o.i.d.).
Kleur wegschilderen is misschien inderdaad ook een bruikbaar idee (alhoewel ik wel lichte kleuren heb). Wat je schrijft over dat veel mensen niet door de inrichting heen kunnen kijken heb ik inderdaad al vaker gelezen.
Ik kan me daar zelf heel moeilijk in verplaatsen, maar waarschijnlijk moet ik dat toch maar proberen ;-)
Waarom zou iemand in vredesnaam op de kleur van mijn beddengoed letten, vraag ik me dan af.
Mijn eigen kijk daarop maakt het wat lastig om te bedenken wat andere mensen zouden willen zien en wat ECHT invloed gaat hebben op het aantal kijkers. Ik wil er vrij zeker van zijn dat dat wat ik ga doen echt iets kan opleveren. Ik wil er best moeite en geld in stoppen, maar dan moet dat wel nut hebben :-) Paulus811> Ik ben ook geen laminaatliefhebber. Maar ik zie het heel vaak op foto's van andere huizen, dus schijnbaar zijn veel anderen dat wel.
En huizen die te koop worden aangeboden door de woningstichting die zo zijn "opgeknapt" dat men er direct in zou kunnen, zijn wit gemaakt met laminaat op de vloer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen letten niet op de kleur van je beddengoed ; ze letten op het totáálplaatje dat moet kloppen.Totaalplaatjes zoals je ze in tijdschriften en advertenties ziet. Als je een huis verkoopt, verkoop je niet zozeer een huis, je verkoopt een droom. Een illusie. Een mogelijkheid. Wat misschien iet zo handig is voor één van de grootste aankopen van je leven, maar anderzijds is wel bekend dat je écht grote beslissingen vaak beter met je hart kunt nemen dan met je hoofd, dus kwaad kan het ook niet. Ik kan er gelukkig WEL dwars doorheen kijken en de ruimte beoordelen - al moet dat soms na de bezichtiging achteraf op papier - dus wij hebben ons huidige huis dat al twee jaar te koop stond en een téringbende was waar een man (een halve hoarder) alleen met twee honden woonde , en je bijna door de spullen moest wáden, voor een prikkie kunnen krijgen. ;-) Maar verreweg de meeste mensen willen een 'reclame-opstelling' van hoe het kán worden, vaak voordat ze er achter komen dat je huis heel snel een eigen karakter krijgt, en 'wonen' meer is dan opgeprikt tussen mooie meubels zitten. Vooral starters. Kleine dingetjes zijn vooral nog inderdaad woningtextiel (zeeman, wibra, action), bloempotten en (kunst)planten, kaarsen, misschien een groot kleurige (of stemmige) poster aan de wand, een nieuwe lampenkap, leuke kussentjes op de bank die bij je gordijnen passen, met een paar tientjes tot honderd euro kun je een huis een heel eind stylen. Wegdoen echter is in de praktijk vaak beter dan toevoegen. Vraag anders advies van een verkoopstyler/styliste ; dat schijnt tegenwoordig ook een beroep te zijn. Alleen die kosten wel het tienvoudige van wanneer je je eigen creativiteit gebruikt.
Je moet het zo neutraal mogelijk houden; dus als je een poezenfreak bent, haal dan alle poezenposters/accesoires weg. Vloerbedekking is geen goed idee, laminaat daarentegen wel. Zorg dat je raamverduistering hoogstaat zodat men altijd naar binnen kan kijken naar een opgeruimd huis.

Als je eenmaal kijkers hebt, zorg dan dat je net vers brood hebt gebakken, die geur doet wonderen.

De BBC zond van die programmas uit hoe je je huis kan optimaliseren voor de verkoop: House Doctor:

https://en.wikipedia.org/wiki/House_Doctor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord, alleen zou ik de house doctor niet als voorbeeld nemen, de Engelsen hebben een ander idee over mooi dan wij, vaak lopen ze ook nog achter wat kleuren betreft, maar ook de aankleding is over het algemeen niet waar wij van houden. In Nederland is ook zo'n soort programma, daar worden huizen verkoop klaar gemaakt, die al jaren te koop staan. Hoe dat programma heet durf ik niet te zeggen, maar ik hoorde het kort geleden voorbij komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het Nederlandse programma gevonden, volgens mij: De TV-makelaar.
Dank voor jullie tips.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
geur van gebak is al lang achterhaald
Zorg ook voor voldoende licht. Haal desnoods wat donkere meubels weg. Komen potentiële bezoekers op een sombere dag, zorg dan voor voldoende lamplicht. Hoe donkerder, hoe somberder en dat verkoopt niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maak alles schoon en ruim zoveel mogelijk op zodat de ruimte groot lijkt. Ook de entree van het huis. Bekijk het huis alsof je het zelf wilt kopen. Zet alle losse dingen vast. Zie de tips in de link van makelaarsland.