Hoe kan ik het het trappenhuis schilderen, zonder het tapijt te beschadigen met verf?

Het tapijt dat we op de trap hebben liggen ziet er nog erg mooi uit en hoeft niet te worden vervangen. Het trappenhuis zelf is alleen niet zo mooi meer en moet nodig worden geverfd.
Heeft iemand tips om het trappenhuis te schilderen, zonder dat het tapijt vies wordt?
M.a.w. Wie heeft goede afplaktips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
21.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle randen strak aftapen met dubbelzijdig tape (4 cm breed) en dan ruim afdekfolie erop drukken. Koop niet van dat dunne folie (Wabri/Actie) maar een wat dikkere zodat het niet gaat scheuren. Je kunt ook kranten gebruiken. Succes!
jc54
8 jaar geleden
Haal bij de bouwmarkt een rol "stucloper", en plak hiermee de treden af. Stucloper is sterk, je kan er gerust over lopen, het gaat niet gemakkelijk stuk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon een hoop oude dekens op de trap gooien en zo min mogelijk brassen

Antwoorden (3)

Plak de treden af met kranten of plastic, plak vervolgens het afplaktape zo laag mogelijk strak langs de traptreden, duw daarbij indien mogelijk het tapijt opzij en omlaag. Verwijder direct na het schilderen het afplaktape.
Wat je ook kunt doen na het afplakken van de treden, is een lange liniaal langs de vloerbedekking leggen, en daar langs schilderen, er is wel een kansje dat de verf eronderdoor loopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Kranten scheuren gemakkelijk en plastic op de trap is gevaarlijk (glad).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, maar ook bij de stucloper loop je hetzelfde risico als bij de liniaal, dus ook daar tape gebruiken. .
Koop een rol stucloper. Dit is een soort karton, gemaakt van restanten van de frisdrankverpakkingen industrie. Dit spul is water dicht en laat zich gemakkelijk op de trap tapen. Voordeel hiervan is dat het niet opwaait zoals plastic doet en je dus ook minder risico loopt te struikelen.
Dit is bij de betere bouwmarkten te koop
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst de randen afplakken, want ik neem aan de je tot en liefst naast het tapijt wilt verven.
Neem breed schilderstape. Beetje prutsen en zorg dat je het tape tussen muur en tapijt krijgt, dan tape naar binnen buigen en vast tapen.

Voor de grote stukken op de trap:
Zelfklevende afplakfolie:
http://www.sellco.nl/Webshop/191984/206766/225817/zelfklevende-tapijt-beschermfolie-70-cm.aspx
afhankelijk van hoe lang je bezig bent 1 of 2 lagen.
Tijdens het verven eventueel een doek of laken neerleggen op de plek waar je bezig bent zodat het niet glad wordt en zodat je verf niet door je huis loopt als het onder je schoenen zit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eventueel zou je een (extra) plint kunnen maken. Dat kan ook achteraf als de randen niet goed zijn gegaan.