Wat is het verschil tussen stucen en sauzen?

Om mijn ouders te verassen wou ik de muren in onze woonkamer gaan behangen. Maar er zitten op alle muren sierpleister (met van die bobbeltjes).

Wat kan ik het beste laten doen om de muur glad te maken? En wat is eigenlijk het verschil tussen stucen en sauzen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.9K

Antwoorden (2)

Het hangt ervan af waaruit de"sierpleister" bestaat. Het kan gestuct zijn, maar het kan ook een pasta-achtig product zijn uit een emmer.... In het laatste geval kun je het misschien afsteken met breed plamuurmes, zodat de onderliggende gladde stuclaag tevoorschijn komt. Is het stucwerk, dan zul je het vlak moeten maken (afsteken, schuren) OF een 2e gladde pleisterlaag aanbrengen. Het laatste kun je beter door een vakman laten doen voor een goed resultaat. Daarna kun je muur behangen of evt sauzen (sauzen=muren of plafonds van schilderen, meestal met verf op latexbasis)
NB Ik neem aan dat je je ouders niet wilt verassen, maar verrassen !)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sierpleister moet je stucen, ....afsteken is kansloos, want dit krijg je nooit egaal gedaan, en moet je alsnog stucen.

Het verschil van stucen en verven, is dat je met stucen alles met een pasta weer glad strijkt , en eventuele gaten of scheuren vult.
Met verven geef je de muur een kleur maar blijft de structuur hetzelfde.
Frimu2
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, stucen is geen klus voor een beginnende klusser en om het te laten doen is het een kostbare klus. Bovendien is er een kansje dat je ouders helemaal niet van behang houden en er dus helemaal niet blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afhankelijk van de ondergrond en hoe het bijvoorbeeld uitkomt bij de deurposten kan je soms toch beter eerst afsteken.
Als er glad beton onder zit, kan je soms meteen behangen.
(verder prima antwoord, dit puur ter aanvulling)