Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is mortel waterdicht genoeg om als vensterbank te gebruiken?

Ik wil ong. 3cm mortel (3 delen zand, 1 deel wit cement) gebruiken als vensterbank voor een dakkapel bovenop de buitenmuur (50cm breed, natuursteen). De vensterbank loopt 7cm af over zijn lengte van 50cm, er zal dus geen water op blijven staan. Zal de muur eronder vochtig worden bij regenweer?
Ik zou bij voorkeur ook een laag 'fausse pierre' van 1cm erover leggen: 4 delen hydraulische kalk, 1 deel wit cement, 11 delen zand. Hoe waterdicht is dit?
Indien de mortel of fausse pierre niet volstaat voor de waterdichting, welke producten moet ik dan toevoegen? Liefst wil ik het fake natuursteen effect behouden, ook als je aan de vensterbank voelt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt waterglas (Natriumsilicaat) toevoegen aan mortel om waterdicht te krijgen.Wordt ook gebruikt voor kelders etc..:
http://www.bouwbestelsite.nl/waterglas.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik zou altijd een toevoeging gebruiken aan het beton. Het basismateriaal hiervoor is waterglas. Er zijn verschillende middelen in de handel. Ook het beton mooi glad afwerken. (Schuren)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je je cement/beton watervast wil maken kan je eens proberen met er wat compaktuna pro aan toe te voegen.
Hierdoor krijg je een mooie gladde en watervaste cement/beton die je na uitharden naar wens kan verven.
Ik heb dit al meerdere malen gebruikt en ben er zeer tevreden over. Heb er zelfs mooie betonnen platen mee gegoten om een plantenrek mee te maken dat aan weer en wind blootgesteld is en na 8 jaar is dit nog steeds als nieuw. Er is tot op heden zelfs nog geen mos of alg-aanslag op.
Meer info vindt je op bijgevoegde link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding