Hoe heet de kleur als je evenveel van S1002-G en S1002-R samenvoegt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je verf? Welk merk / kleursysteem? Verschillende fabrikanten gebruiken deze codes en gek genoeg is het niet altijd dezelfde kleur. Op www.encycolorpedia.nl kun je wel per kleur alle informatie vinden over verhoudingen van mengkleuren die erin zitten. Dat zou je (de CMYK waardes) kunnen optellen en delen door 2. Dan heb je de waardes van je gemengde kleur. Maar hoe je daar dan weer een kleurnummer, of naam, bij kan vinden weet ik ook niet. In de volksmond zal het beige heten. Maar ik denk niet dat je dat bedoelt met je vraag.

Antwoorden (1)

Leuke vraag! Groen en rood zijn complementaire kleuren. Complementaire kleuren wil zeggen dat als je ze samen mengt er een neutraal grijs ontstaat. Door Rood en groen te mengen, waarbij dus zoals in dit geval de nuance 1002 gelijk is, wordt de verzadiging opgeheven door de neutraliteit (2% verzadiging) en blijft het aandeel zwart 10%. Hierop door redenerend zal theoretisch een mengsel van S1002-G en S1002-R een neutrale kleur opleveren met 10% zwart: S1000-N. Als je S1002-R en 2002-G neemt zou je op S1500-N komen., Mark Kotterink, Nederlands Kleuren Centrum