De meest gangbare maat is volgens mij 4x40mm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als klusjesman heb ik de ervaring dat je schroeven 4x35 met een plug 6x30mm het meest gebruikt
9 jaar geleden
Het is steeds naargelang, waar het voor dient.Gewicht, treksterkte, estetisch.Ook het materiaal waar het in moet bevestigd worden.Dus een juist antwoord zou me raar zijn.Voor mijn werk in particuliere woningen gaat het 3mm tot 16. Meest gebruikte 6 en 8. Diepte naargelang, en de diameter schroef in verhouding tot plug.Deze info vind je op de verpakking ( deftig materiaal )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meest gangbare maat pluggen die er rond en om het huis worden gebruikt zijn 6 en 8 mm pluggen.
7 mm komt eigenlijk niet voor omdat;' wat er niet meer in 6 mm past past in 8 mm, en wat te klein is voor 8 mm past in 6 mm. dus waarom extra pluggen aanpassen'
Dit is ook de reden waarom je bij aannemers/klusjes mensen geen 7 mm in hun assortiment ziet.

Als je eenmaal de plug maat hebt vast gesteld dan pas je daar je schroeven op aan. Visaversa mag ook natuurlijk.

In een 6 mm plug gebruik je minimaal 4 x 40 schroef.
Dit omdat dan de schroef door de plug heen gaat en het uiteinde van de plug maximaal uitzet, zo heeft de plug/schroef combinatie het meest kracht vermogen.

Bij 8 mm pluggen gebruik je minimaal schroeven van 5 x 50 mm.

Natuurlijk als je een plank of balk op de muur monteert dan doe je de dikte van je materiaal erbij.

Gebruik bij voorkeur nylon pluggen (fischer of wurth) deze zij elastischer en scheuren of breken veel minder. Hierdoor is het belastbaar gewicht ook aanzienlijk groter.

Mocht u een stuklaag op de muur hebben, druk de plug dan een halve tot een hele centimeter de muur in (afhankelijk van je stuklaag).
Zo heeft de plug het meest kracht op je stenen muur en niet op je (gips)stuklaag.

Boort u in een baksteen maar tegen de buiten kant aan, doe de plug dan op zo'n manier er in dat de uitzet vlakken de steen niet kunnen breken.
Ik zeg altijd ; 'doe de gleuf van de plug altijd naar de dunne kant van de steen'
Dit verminderd de kans op breuk bij een baksteen.

Deze omschrijving is alleen voor stenen/betonen muren en normale nylon pluggen (meest voorkomende).
Veranderd de situatie, zoals soort steen of gipsplaat/gipsblok, dan veranderd ook de plugsoort en de schroefsoort.