Wat is de volgorde van 'handelingen' voor het woonklaar-maken van een nieuwbouwhuis?

Betreft: muren, vloer, plafond, keuken. Wat doe je eerst? Wat is het handigst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
73.2K

Het beste antwoord

Om toch maar een antwoord te geven in plaats van een reactie, de volgorde wordt voor een groot deel bepaald door je eigen wensen, het meestal goed om met een thermoskan koffie op een tuinstoel in je nieuwe woning te gaan zitten en een planning te maken.
Zoals hieronder ook een reactie is dat eerst behangen en dan vloerbedekking leggen soms lastig kan zijn, hangt dat wederom af van je wensen, een vloer tegelen b.v. kan je beter eerst doen dan behangen, je hebt anders het behang achter de plinten zitten en de kans of vegen op je behang van het voegen, maar met een laminaatvloer kun je rustig eerst behangen.
Dat geld ook voor b.v. het schilderwerk, als je de kozijnen nog moet schilderen doe je dat natuurlijk ook voor het behangen, zo heb je minder te besnijden en ben je veel sneller klaar.
Dus om een goed antwoord op je vraag te kunnen geven moeten eerst de wensen duidelijk zijn, welke apparatuur wil ik waar hebben, wat komt er op het plafond, de muren en de vloer.
Komt er een vaste of vrijstaande keuken in enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens... eerst de koffie...

Andere antwoorden (2)

Er is niet echt een vaste volgorde, maar het handigste is om van boven naar beneden te werken.
Dus eerst het plafond sausen etc, dan de muren behangen en verven, en de vloer pas als laatste er in.

Als je eerst de vloer doet, heb je kans dat je deze weer vies maakt tijdens andere werkzaamheden.
Keuken is ook iets wat meer onder afwerking valt.

Toegevoegd na 55 seconden:
Beter is het ook om eerst alles te gaan schuren in het hele huis, en dan pas overal verf voor. Anders heb je 1 kamer al geverfd, en komt er weer stof op van het schuren in de andere kamer.
9 jaar geleden
Uit je vorige vraag, herleid ik dat alles al gestuct e.d. is.
in principe werk je van boven naar beneden.
- plafond schilderen
- muren schilderen
- keuken plaatsen
- vloer plaatsen (tenzij je om de een of andere reden je keuken op de vloer wilt plaatsen, maar dat zou ik afraden).

Deze volgorde hanteer je om te zorgen dat je werk niet voor niets is geweest (verf valt naar beneden, dus als je eerst je muren doet, kunnen daar verfvlekken/spatten van het plafond) of dat er dingen beschadigt raken (vloer leggen en dan verven is niet handig).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als toevoeging aan bovenstaande antwoorden is het ook goed even de tijd te nemen wat je b.v. met de keuken gaat doen.
Het is niet handig om hier de volgorde aan te houden als je de muur gaat betegelen en er nog kabels, buizen en leidingen getrokken moeten worden.
Let goed op als je de vloer na het plaatsen van de keuken gaat leggen, dat er genoeg ruimte is om defecte apparatuur te verwijderen.
Dat deze niet klem onder het keukenblad zit en niet naar voren kan door b.v. een tegelvloer. Of er eventueel nog andere kabels door de kruipruimte moeten voor apparatuur, voordat je de vloer gaat leggen. enz.
Thecis
9 jaar geleden
Goede toevoeging, dank.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik kan uit ervaring zeggen dat behangen en dan vloerbedekking leggen niet altijd even fijn is. Zeker bij een dunne behang soort en een stevige vloerbedekking, je beschadigd de muur zo snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het plaatsen van een vloer is makkelijker als de keuken er nog niet staat en de keuken is meteen goed pas te zetten op de vloer als die er al ligt.
Behalve als er een zeer tere vloer in komt, is een vloer goed te beschermen tijdens het plaatsen van een keuken. Maar heel veel maakt het niet uit. Ligt ook weer aan de soort vloer en de soort keuken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het leggen van de vloer als de keuken er al in zit is eigenlijk makkelijker, je moet alleen de schopborden of plinten nog niet monteren.
Voordeel:
Het scheelt je enkele vierkante meters vloerbedekking, lees geld.
Het bespaart je tijd, vooral omdat je de randen die onder de keuken vallen niet hoeft pas te maken, als het maar enkele cmtrs. voorbij het schopbord vallen.
Afhankelijk van de gekozen vloerbedekking staat de keuken stabiel en minder vochtgevoelig op de betonvloer.
Als je later andere vloerbedekking wil de keuken niet (deels) hoeft te demonteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En nou als je er tegels van 60 x 60 inlegt..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De afmeting maakt niets uit, normaal gesproken begin je met (uitmeten van) tegelen aan de kant die het meest in het zicht valt, je merkt dan vanzelf hoe je uitkomt bij het schopbord, in een ongunstig geval zal je b.v. van 1 tegel 6 stroken van 10 cm., moeten snijden, bespaart je toch weer 5 tegels per 360 cm.
Een ruimte waar je precies het meervoud van 60 cm. (plus voeg) zonder te snijden kunt leggen, komt in de praktijk niet vaak voor.
Het is maar een tip Jackd, zoveel mensen zoveel meningen.