Welke matte transparante lak kan ik het best gebruiken om mijn betonnen aanrechtblad te verven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
liveisgreat
9 jaar geleden
ik denk dat je hiervoor best advies inwint bij een speciaalzaak. mijn ervaring is dat alle lak er vroeg of laat af gaat, maar elk jaar komen er nieuwe dingen bij dus wie weet....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een twee komponenten polyurethaanlak, gewoon of watergedragen.Elke speciaal zaak kan U dit bezorgen. U kan dit tegenwoordig via het net ook bestellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat zit er nu op het beton? Hoe oud is het blad? Is het al gebruikt, is er al vet of zuur op gekomen? Wil je er warme pannen op kunnen zetten?
Behalve slijtvastheid van de lak is de hechting belangrijk. Die wordt door veel factoren bepaald. Bedenk ook of lak wel de beste oplossing is. Zie het antwoord van crea voor meer uitleg en een goede link.

Antwoorden (1)

Beton is poreus waardoor je snel vlekken kan krijgen die moeilijk of niet meer verwijderbaar zijn. Er bestaan drie manieren om een betonnen werkblad af te werken. Wanneer je het impregneert met een hydrofobeer product op basis van siloxanen, behoudt het zijn natuurlijke uitstraling. Een PU-lak of een epoxy-coating biedt een goede bescherming tegen intrekkend vuil en vooral tegen zuren en resulteert afhankelijk van het product in een mat of glanzend uiterlijk. Ten slotte kan je het werkblad ook behandelen met lijnolie of bijenwas, hetgeen zorgt voor een diepe of matte uitstraling. Deze onderhoudsbeurt moet op regelmatige tijdstippen herhaald worden. Op de duur vormt zich een natuurlijk patina. Verstoor dit proces niet door het oppervlak met bleekwater te bewerken.

Indien je geen coating aanbrengt zal het beton, omdat het net zoals marmer kalk bevat, reageren op sterke zuren. Komt het beton toch ermee in aanraking, spoel het oppervlak dan meteen overvloedig met water. Dat verdunt het zuur zodat het niet de kans krijgt in te werken.

In jouw geval zou ik kiezen voor een PU lak, in een matte versie. Ga hiervoor naar je verfspecialist en laat je adviseren over merk en hoeveelheid.
Succes!