Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan je natuurlijke verf maken?

wat voor'n planten enzo heb je daarvoor nodig, welke kleuren kun je maken enhoe maak je het? (gebruiksaanwijzing) want ik wil niet langer met al dat chemische spul werken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
waar wil je de verf voor gebruiken?
Ritsuka
9 jaar geleden
ik weet wel natuurlijke kleurstoffen voor eieren te verven, maar kleding of een muur of hout is totaal anders
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb het dan over schilderijen maken
Ritsuka
9 jaar geleden
Zet dat even bij je hoofdvraag, maakt het wat makkelijker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gemalen kurkuma (geelwortel) voor gele verf. Daar heeft een vriend van me zijn muren ooit mee geschilderd.
Verfmolen De Kat heeft ook verf op basis van planten, zoals bijvoorbeeld van Meekrap of Stinkende Gouwe. Mooie kleuren

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zo:
- 100 gram bloem
- 2 eetlepels zout
- 250 ml water (minder of minder naar de dikte die je wil)
- Voedingskleurstof in de kleuren je wilt

of:
Recept voor verf uit de oertijd:
Wil je het zelf ook eens proberen? Vraag je moeder om een ei te splitsen. Voor de verf hebben we alleen de dooier nodig. Van het eiwit, dat je overhoudt, kan je schuimpjes bakken. Roer wat (kleur)pigment door de eidooier, tot het de goede dikte heeft. Nu kan je er direct mee schilderen. Verdun de verf met water. Pigmenten kan je kopen in een winkel met kunstenaarsmaterialen of bij een ouderwetse drogist. Maar je kunt ook proberen om met kerrie of koffiepoeder verf te maken. Of krijtjes fijnstampen tot pigmentpoeder. Vergeet niet om alles goed schoon te maken, anders gaat het ei rotten en dat stinkt verschrikkelijk. Je kunt de verf ook niet bewaren, je moet hem gelijk opschilderen. Veel plezier.

Toegevoegd na 33 seconden:
in het eerste recept moet het natuurlijk 'meer of minder' zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding