Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een verzameldoos van elektra in mijn plafon van 1 groep hier wil ik 2 van maken mag dit?

ik heb nu mijn hal , douch/wasmachine ,keuken , 2 slaapkamers op 1 groep zitten , ze komen allemaal bij elkaar in de hal -
is het nodig om hier 2 groepen van te maken vanwege de wasmachine ?
- ja - mag ik dan door deze verzameldoos een rechtstreekse draad maken hiervoor moet ik wel een extra buis maken naar me meterkast zodat de douch/wasmachine apart van de rest gaat
- nee - dan hoef ik alleen maar de kabel te vervangen naar de meterkast

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, een wasmachine hoort op een eigen groep.
Groepen horen volledig gescheiden aangelegd te worden
Dus elke groep eigen leidingen en eigen verzameldozen.

Ik weet niet zeker of je de optie achter -ja- helemaal begrijp, maar ik denk dat het antwoord daarop "nee" is.
Draden van verschillende groepen mogen elkaar niet kunnen raken.
Je zou er misschien wel een kabel doorheen kunnen maken.
(in de bron wat kabel is, ik haal draad en kabel ook wel eens door elkaar, in een kabel zitten in dit geval 3 draden.)

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. In Nederland mag je trouwens heel veel. Er is geen apk voor huizen o.i.d.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks dit heb ik van de week ook eerder gehoort en klopt inmiddels ligt me plafon al open aangezien ik een niewe buis moes plaatjes

Andere antwoorden (1)

Volgens mij mag je tegenwoordig 2 groepen door 1 centraaldoos laten lopen.
Het mag dus van Europa, maar volgens mij ben je een knoeier als je het ook echt doet.

Of je ook 2 groepen door 1 buis mag halen weet ik niet.
Maar als je het doet maak dan wel een duidelijke tekening van de handel die je gemaakt hebt, zodat de volgenden eigenaar niet voor onaangename verrassingen komt te staan, of voor een graf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding