Is de lengte van het belsnoer relevant bij een mechanische deurbel?

Ik heb een nieuwe mechanische deurbel die ik test met een kort draadje, dan doet hij het goed. Als ik met een 20m snoer test lijkt er de bel te weinig power, de 'klepel' slaat maar gedeeltelijk uit waardoor de bel niet echt tringt. Is dit normaal? De drukknop bij de voordeur zit vaak een flinke afstand waar bel zelf hangt lijkt mij. Alvast bedankt voor alle hulp.

Toegevoegd na 1 uur:
toevoeging, het is een elektrische mechanische deurbel (Elro Leeds)

Toegevoegd na 1 uur:
met een 8 volt trafo waarvan beldraad naar knop gaat en naar de mechanische bel, met een draadje van 50 cm zie je pen uitslaan en tringt hij hard, met een draad van 10 meter trilt de pen nog maar ligt en raakt de bel dus niet. De afstand lijkt dus relevant of de bel functioneert niet helemaal goed meer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gezien je omschrijving bedoel je zeker weten geen electrische bel.
(een mechanische bel heeft geen snoer, geen drukknop maar een trekknop en tringt niet maar klingelt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedoel dus we een elektrische bel, ik heb een 8 volt adaptor waarvan de beldraad naar de bel en drukknop gaan

Het beste antwoord

Als je een te dunne of slechte draad gebruikt dan heeft die draad teveel weerstand en verlies je voltage.

Een beter draad is de beste oplossing, dit zou je kunnen testen met een verlengsnoer voor 230V.
Een transformator met een iets hoger voltage kan ook. (Bijvoorbeeld 9V i.p.v 8V) Dit kan je testen met een 9V batterij of een 9V adapter als je die toevallig nog hebt liggen.
(wel op gelijk en wisselspanning letten)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een spanningsmeter er op gezet en die meet geen verschil met de halve meter en de 10 meter kabel qua voltage. Kan het nog met weerstand te makennhebben waarom de bel het wel met korte kabel doet maar met de lange allen zacht trilt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beter kan je met die 20 meter testen, dan zijn de verschillen groter en beter meetbaar.
(en dat is dus 40 meter omdat de stroom heen en weer moet) Voltage moet je meten tijdens gebruik.
Beter en makkelijker is het om weerstanden te meten. Het kan ook nog (gedeeltelijk) aan de schakelaar (drukknop) liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was inderdaad de kabel met een gewone 220 volt kabel werkt de bel goed, vreemd dat ze deze beldraad er wel bij verkopen hiervoor

Andere antwoorden (2)

Ik denk het wel, omdat de deurbel mechanisch is. Als je een afstand nodig hebt van rond de 20 m. is het misschien handiger om een draadloze deurbel te doen. Veel mensen (ik ook) vinden dat hij veel minder mooi klinkt en je hebt ook weer batterijen enz. maar bijvoorbeeld bij deze (zie bron) deurbel red je makkelijk een afstand van 20 m afstand (ze zeggen hier zelfs 100 m). Succes verder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is, dat op zo'n lange afstand er meerdere knik of draaipunten zijn waar je de draad overal strak moet trekken. Hierdoor wordt de effectieve slag steeds kleiner. Dit kan je opvangen door een zgn. bowden-kabel te gebruiken. Dit is een binnen-buitenkabel zoals hij ook als remkabel van een fiets gebruikt wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus eigenlijk is de lengte van de kabel niet relevant, maar wel het aantal bochten wat overwonnen moet worden.
jc54