ik heb een tijdelijk plafond lamp vervangen voor een permanente maar nu blijkt dat geeneen lamp in het gehele huis het meer doet het wat is de oorz?

De stroom is er niet af gegaan en de lampen in de kelder doet het nog wel.
Tijdens het vervangen kwam er een vonk doordat de twee draden elkaar raakte. Ik dacht dat de stroom eraf was, maar dit bleek niet het geval te zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
de zekering is niet gesprongen,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dan is de zekering eruit gesprongen. Kijk even in de meterkast of alle schakelaars nog goed staan.
bamibal
10 jaar geleden
1 Je hebt geen idee op welke groep je lampen zitten en de verkeerde uitgedaan, of niets uit gedaan, dus kortsluiting veroorzaakt en de groep ( zekering) er uit.
2 Er gaat een verkeerde draad naar je schakelaar van deze lamp, waardoor het licht wel uit gaat door de schakelaar om te zetten, maar er staat nog steeds stroom op je lamp, dus kortsluiting en de groep ( zekering) er uit.
3 Je lamp zit op de verkeerde doos aangesloten, je denkt dan de juiste groep uit te zetten, maar er blijft stroom op je lamp staan, dus kortsluiting en de groep ( zekering) er uit.

Zeer belangrijk dat je nu weet hoe het zit, want dit is levensgevaarlijk en kan zelfs dodelijk zijn!!
Koop voor een paar euro een simpele spanningszoeker en je kunt de spanning meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je van die ouderwetse stoppen, witte met aan de voorkant een glaasje, dan zie je in dat glaasje een rondje zitten, na een kortsluiting ligt dat rondje los achter het glaasje, maar een enkele keer zie je dat niet en lijkt de stop nog in orde.
Zeer belangrijk dat je bij iedere groep ( met zekering) even kijkt wat er allemaal op zit en er bij schrijven of op een kaartje er bij hangen.
Dan kan je de volgende keer de zekering van die groep er uit draaien.
je hebt nu geluk gehad, maar je dacht zelf dat de stroom er af was, zo zie je maar.
Sta je op een trap en je krijgt een schok, dan val je op zijn minst van de trap af of erger.
Succes.