Hoe boor je in wandtegels?

Mijn nieuwe toilet is mooi betegeld. Nu wil ik een zeepbakje ophangen, een handdoekhaakje, en een WC-rol-houder.

Hoe boor ik in de tegels zonder dat de tegels barsten?

Kan ik beter in de tegels boren of in de voegen? De voegen zijn te smal om puur in de voeg te kunnen boren: de voegen zijn minder dan 1 mm breed.

Cryofiel
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Plak op de tegel een pleister en boor dan eerst op de gewone stand (dus niet klopstand ) door de tegel zodra je door de tegel bent kun je hem op kloppen zetten
dit vertelde mij de tegelzetter die hier aan het werk was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je overigens geen ervaren boorder bent (zoals Cryofiel) zou ik hem nooit in de klopstand zetten (al ben je al door de tegel heen). Een verkeerde beweging en hij schiet eruit en zit op je tegel.

Andere antwoorden (6)

Het mooist en gemakkelijkst is om in de voeg te boren.
Met een goeie steenboor.
Plak er eerst een plakbandje op (schilderstape) en teken precies het gaatje af. Door die tape zal die boor niet wegglijden.
Zet je boor erop en druk niet te hard en zet hem vooral niet in de klopstand!!!!! Dan moet je er rustig doorheen kunnen boren.

Indien dat niet lukt is of je boordje niet scherp of je tegels zijn keihard. Dan kan je hetzelfde proberen als wat ik net heb opgeschreven maar dan met een diamandboortje.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe toch maar in de voegen. De kans dat je boor wegloopt is daar kleiner. Uiteraard boor je een stuk van de tegels weg als je boor dikker is dan de voeg. Neem een nieuw, scherp steenboortje. Plak een strook plakband op de te boren plek, nog minder kans dat je boor wegloopt. Prik eerst met een priem een gaatje in de voeg, helpt ook wat. Uiteraard niet op de slagstand van boormachine. En met beleid en weinig drukkracht beginnen.
AWM
14 jaar geleden
Plak een pleister,en teken af waar je moet boren.
Zo voorkom je dat de boor weg gaat glijden.
Je kunt ook een heel klein putje slaan,met een centerpons of scherp voorwerp,dan heeft de boor meer grip en glijd ook niet weg.
Gewoon in de tegel boren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is gewoon in de tegel te boren. Teken de
boorgaten aan en plak er doorzichtige tape overheen.
Sla vervolgens met een centerpunt of scherp hard voorwerp voorzichtig een putje in de aangegeven boorgaten. Boor daarna voorzichtig zonder te kloppen gaatjes,(boor langzaam laten draaien) zodra je door de tegel bent kun je de klopstand gebruiken

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de voegen van een wandtegel boren, vind ik zelf geen goed idee, het zit veel minder sterk en zelfs de plug kan los komen te zitten.
Ook kan een tegeltje lostrillen als het wat te heftig gaat.
Met een scherp voorwerp een putje slaan in de tegel, is natuurlijk erg gevaarlijk, de meeste tegels zijn zo hard als glas en kunnen dan barsten.
Plak een pleister op de plek van het te boren gaatje en teken hem af, gebruik een nieuwe steenboor van goede kwaliteit.
Met een laag toerental rustig op de juiste plek boren, als je eenmaal door de tegel bent, gaat de rest makkelijk.
Doe het vooral rustig aan, anders gaat je boor alle kanten heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik boor altijd eerst met een kleinere maat boor. Daarna de juiste maat.