kun je met een split airco verkoelen en verwarmen ?

Ik heb een probleem waardoor ik in mijn zolder apartment niet of nauwelijks verwarming kan krijgen,
In de zomer is het te warm, in de winter te koud.
(wel reeds geisoleerd maar veel ramen)
Ik wil dit graag oplossen met een airco aan de muur.
deze wil ik boven de keukenkasten hangen en naar het schuine dak afvoeren (apartment is bijna compleet in schuin dak gebouwd)
In de winter moet ik echt goed kunnen verwarmen. Kan ik dan een normale "split" airco nemen die ook verwarmt of is dat niet genoeg ?
iemand enig idee waar ik op moet letten ?

alvast bedankt

Toegevoegd na 23 minuten:
Zegt de naam Aircombi iemand wat, en bestaat dit nog ? (kan het niet meer vinden)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ben benieuwd naar de antwoorden.
Zorg in ieder geval ook voor goede gordijnen voor de ramen, dat isoleert ook extra. ik ben zelf helemaal tevreden met de dubbele bruynzeel dakraam plissegordijn: verduisterend plisse aan de ene kant, horregaas aan de andere kant. Was wel duur, maar heb er veel plezier van omdat ie echt goed afsluit

Antwoorden (3)

Verwarmen met een airco betekent dat je verwarmt met elektriciteit. Verwarmen met elektriciteit kost ruim twee keer zoveel als verwarmen met gas. Verder is het milieu-onvriendelijk, omdat er veel verliezen optreden in het opwekken en vervoeren van elektriciteit. Je kunt beter alleen koelen met een airco op elektriciteit als het echt noodzakelijk is, in Nederland een dag of 20 per jaar. Verwarmen kun je beter met een hoog rendement (combi) gasketel. Die zijn tegenwoordig erg klein. Je zult wel een doorvoer door het dak moeten (laten) maken. Dat is niet moeilijk of kostbaar. Voorwaarde is wel dat je een gasaansluiting hebt in je appartement.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Er wordt niet naar een goedkope of milieuvriendelijke oplossing gevraagd, maar of het KAN.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller zegt zelf al dat het kan en vraagt waar hij op moet letten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergeet dat een goeie "airco" kan verwarming met een rendement van rond de 400%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Top! Een perpetuem mobile, daar wordt al eeuwen naar gezocht. Het bewijs van deze stelling is zeker te vinden in de brochure van de wonder airco.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp#Rendement Een typische eigenschap van warmtepompen is dat met een bepaalde hoeveelheid energie, in de vorm van arbeid, een grotere hoeveelheid warmte-energie kan worden verplaatst dan er aan arbeid is verricht. Hierdoor kunnen ze een Coefficient Of Performance COP, (prestatiecoëfficiënt) hebben die hoger is dan 100%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de info. Er staat wel: "Hun verwarmingsrendement is vrij slecht, vooral als het buiten heel koud is." Verder heb je een compressor nodig en (minstens) een ventilator. Dat zal geen geruisloze verwarming worden. Is een gewone HR-ketel met een zonnecollector dan niet beter?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er een gasaansluiting is, heeft een HR ketel zeker de voorkeur.
Bij een zonnecollector heb ruimte nodig voor een buffervat. Het verwarmingsrendement hangt af van het type.
Is ie als airco gemaakt dan zal dat laag zijn, voor o.a. Noorwegen waar zeker buiten de steden geen gasleidingen liggen, worden ze gemaakt als verwarming, die hebben juist een laag rendement als ze als airco gebruikt worden.
Ja met sommige airco's kun je prima verwarmen. Het airco principe wordt dan omgedraaid, ipv warme lucht afvoeren wordt warme lucht uit de buitenlucht onttrokken en de kamer ingeblazen. Een prima manier van verwarmen. En voor de echt koude dagen kun je een elektrische straal of olieradiator nemen. Neem wel een stille airco, anders wordt je gek van de herrie. Ik heb zelf een Daikin en kan er prima bij slapen, ding is echt fluisterstil.
paulus811
10 jaar geleden
Ja, dat kan.
In Noorwegen wordt veel gebruikt gemaakt van warmtepompen om te verwarmen. (een airco is een warmtepomp)
In elke streek gebruiken ze andere omdat het rendement sterk afhankelijk is van de combi tussen het type pomp en de omgeving.

Niet elke airco kan bij -10 nog verwarming omdat het element buiten dan bevriest.
Zal wat meer kosten, maar dat haal je er qua comfort en rendement wel uit.