Hoe voorkom ik scheeftrekken van deur ?

Het gaat om een schuur of garagedeur van plm 300 bij 250 (hoogte) cm in twee delen. Ben van plan om geschaafd hout te kopen en zelf twee nieuwe deuren te maken, maar heb de ervaring dat dat gaat kromtrekken. Kwaliteit hout = bouwmarkt.
Bvd voor jullie reactie
PuckeyP

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

U kan na de constructie van uw deuren onmiddellijk behandelen.
Dat kan zijn met diverse verf of lak soorten.
Het belangrijkste is dat uw hout vooraf voldoende uitgedroogd is en nadien zeker geen vocht kan opnemen waardoor die gaat krom trekken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor,je reactie!
Je brengt me op een idee: Is het misschien handig om voordat de onderdelen op,maat zijn het hout direct na aanschaf in de grondverf te zetten. Ik werk nl in een koude (nu helemaal....) vochtige schuur en daar ligt het wel enkele dagen voordat ik toe ben aan het afverven van de voltooide schuurdeuren

Andere antwoorden (2)

Hout halen bij de betere bouwmarkt is al een beter begin. (Hornbach of Multimate)
Maar kunt beter naar de houthandel gaan.
Te droog zoals gamma en praxishout is zowiezo uit den boze.
Beter iets vochtiger (en dan praat je over zo'n 2% verschil)

Elk deel de jaarringen contra leggen ten opzichte van de vorige.
Hierdoor heffen ze elkaar op bij het kromtrekken (schotelen)
Zodra de deur klaar is beitsen of scholderen.

Belangrijk is de deuren af te hangen met deugelijke scharnieren en die vast te zetten met voldoende lange schroeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ook goed kan werken is de verbindingkruizen die je er in schroeft om daar ook L ijzer tussen te zetten dan moet hij zo sterk zijn dat ie niet meer krom trekt en naar de kopse kant van je planken kijken dat de jaarringen tegenovergesteld om en om liggen