Hoe lang van te voren moet je de cv uitzetten als je water gaat bijvullen?

moet alles echt afkoelen, of kan je 'm vijf minuten voor je gaat bijvullen uitzetten?
heb een lekkage bij de radiatorknop, dus ik verlies veel water nu, en kan niet wachten op beter weer.

14 jaar geleden
16.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke,dat is dan toch dweilen met de kraan open? Je kunt zo wel aan het bijvullen blijven. Ik zou een monteur laten komen en genoegen nemen met een paar uur kou. Dikke jas aan en 3 paar sokken,dan kun je er wel even tegen.

Het beste antwoord

Er zijn twee gevaren bij het bijvullen van een heet systeem met koud water.

Het eerste gevaar is dat jij je vingers brandt wanneer je de bijvulslang op het CV-systeem aansluit. Dat gevaar heb je zelf in de hand.

Het tweede gevaar is dat er plotseling koud water in een heet systeem komt. Daardoor zal een deel van het systeem plotseling inkrimpen (het zet uit bij hitte, dus het krimpt in bij koude). Daar kunnen, zeker als je het vaker doet, scheurtjes door ontstaan.

Je kunt dit ondervangen door het systeem af te laten koelen, zodat het temperatuurverschil met het nieuwe, koude water niet zo groot is.

Wil je dat niet, dan kun je het probleem ondervangen door het verse water héééél langzaam toe te voeren. Je CV kan dan gewoon doorwerken. Doordat je het koude water zo langzaam toevoert, zal jouw systeem niet op die plek plotseling sterk afkoelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is nog een gevaar aan het bijvullen van een heet systeem: als jij een klein foutje maakt, spuit er gloeiend heet water in het rond.

Ook dat heb je zelf in de hand. Wees voorzichtig!
Cryofiel
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
uit jouw reactie maak ik op dat ik de cv dus beter helemaal af kan laten koelen, brrrrrrrrr
+1
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's wel het veiligste, tenminste, bij de ketels die ik ken. Er schijnen ook ketels te zijn die juist wél aan moeten staan. Ik weet echter niet zeker of ze ook moeten verwarmen - een ketel kan (elektronisch) "aan" staan, maar niet verwarmen omdat je de thermostaat op nul hebt gezet. Maar je kunt best heel langzaam koud water toevoegen. Bijvullen en de kraan een heel klein stukje openzetten. Dan duurt het wel een half uur of langer, maar da's niet erg. Wel goed oppassen dat je het niet vergeet, anders loopt de druk te hoog op. Ik zou eerst zoveel mogelijk ontluchten, dan blijvullen, dan opnieuw ontluchten, dan kijken of je opnieuw moet bijvullen. Overigens gaat ook het ontluchten het beste als het systeem een tijdje heeft stilgestaan. Maar daarvoor is een half uur tot maximaal een uur genoeg. In die tijd koelt je huis niet zover af dat dat een probleem is.
Rieneke1
14 jaar geleden
duidelijk, bedankt!

Andere antwoorden (6)

hm.. Ik zet mijn cv nooit uit voor het bijvullen. Kan me niet herinneren dat de handleiding dat aangaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb hem gister nog bijgevuld gewoon toen hij aan was, en het ging goed dus volgens mij is dat niet nodig hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet even kijken in je handleiding
bij onze ketel moet hij aan blijven staan tijdens het vullen
en je moet weten of de ketel zichzelf ontlucht of dat je dat zelf bij een verwarming moet doen want dat is wel belangrijk na vullen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik kan de handleiding niet meer vinden helaas.
weet nog wel dat er in stond dat de cv eerst uit moet.
uit het antwoord van cryo begrijp ik dat ik het hele systeem goed af moet laten koelen.
Ik heb aparte bijvul kranen. Eerst een slang tussen waterleiding en vultap vastschroeven en dan , zonder koeling vooraf vullen. Ik heb wel een uiterst moderne modulerende ketel, dus de temperatuur is niet extreem hoog in de leidingen, echter wel redelijk constant gehouden door de besturings electronica. Maximaal 40-45 graad met dit (koude) weer.
Bijvullen van een 80-90 graad warme verwarming niet doen. Ketel uitzetten en wachten tot ie ca 40 -50 graad is.
evt door de kamer thermostaat tijdelijk 1 graad omlaag te zetten. Dan slaat de ketel automatisch af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toevalig was er een cv monteur bij ons en heb hem gevraagd of de cv uit of aan gevuld moet worden en hij zei dat dat niks uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen twijfel, zet voor de zekerheid de CV uit (ca 10 min). Warm water zet uit dus na die 10 min. is 't wat afgekoeld. Weet niet of je een HR ketel hebt of een met 'n aparte waterpomp, anders moet je ook ff de pomp uitzetten. Vervolgens overal in huis alle radiatoren open zetten en bijvullen (Let wel, doordat je vers water bijvult zit in dit water ook zuurstof/lucht, moet je dus evt na paar dagen weer beetje ontluchten). Daarna ketel/pomp opstarten en wederom kleine 10 min. warmstoken. Vervolgens daarna ga je naar boven en ga je beginnen met ontluchten. Dit doe je bij de hoogst gelegen radiator. Hierna neem je alle radiators zo onder handen. Daarna alle radiatoren uitzetten en ga kijken of je bij de ketel ook nog kunt ontluchten (vaak wel). Suc6 en warmte, in deze agen, warmte toegewenst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed verhaal. Echter, mij is altijd verteld dat je zowel de CV als de pomp moet uitzetten voordat je gaat ontluchten. Zolang het water circuleert, wordt de lucht namelijk meegenomen door het stromende water. Stop je de pomp, dan krijgt de lucht de kans naar het hoogste punt te stijgen. Dus: alles uit, half uurtje wachten, ontluchten, alles aan.