met wat kan ik mijn tegelvoegen op mijn keukenaanrecht preventief bewerken tegen verkleuring door etenswaren (dus NIET tegen schimmel en kalk)?

Ik heb mijn houten aanrecht betegeld met mozaiekjes en gevoegd uiteraard.
Met deze ingreep hoopte ik om het aanrecht minder kwetsbaar te maken voor water en het makkelijker te kunnen schoonhouden. Die tegels zijn dan ook prima, maar die voegen zuigen alle kleuren op die erop komen. Maak ik spinazie schoon, dan heb ik groene vlekken, met bieten roze vlekken, tomaten rode vlekken etc.
Punt is dat die kleuren er echt intrekken en ik krijg ze er nauwelijks (lees : niet) nog af. Voegenreiniger van gelijk welk merk helpt niet, schrobben met schuurmiddel en bleek evenmin, bleek laten intrekken ook niet, azijn ook niet... enz enz enz dus ik weet het even niet meer.
De voeg is lichtgroen, omdat dit mooier uitkomt met rode tegels (ze steken dan niet zo fel af). Dus een tegelwitter of zoiets is ook niet geschikt. Plus zou ik dat dan bijna elke dag moeten gebruiken...
Daarom zou ik de voegen opnieuw met een dun laagje voegmiddel willen vullen (dat kan er nog best bij) maar dan met iets wat ik kan behandelen zodat het nadien geen kleuren opzuigt. Wat kan ik hiervoor best nemen? Of is er een andere manier om preventief het opnemen van kleuren te vermijden?

11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Cement gebonden voegmiddelen zijn ondanks de vochttransport remmende middelen in de voeg altijd enigzins poreus. Een standaard voeg krijg je dus ook niet zo ' gesloten '.
Het vullen van een voeg met een dergelijke dunne laag levert problemen op inzake hechting en laagdikte. Door de te dunne laag bouw je onvoldoende sterkte ontwikkeling op waardoor het voegmiddel eenvoudig los komt of afbrokkelt.
Of je moet de voegen weer geheel verwijderen, lastig ivm beschadigen tegels en dan vervangen door bijv een industriele variant. Of je kan gaan voor het lapmiddel, kleuren en dan een beschermende laklaag erover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Reneva. Dus je bevestigt dat "een beetje bijvoegen" niet zal lukken.
Inderdaad de voegen helemaal terug verwijderen is ook geen optie met mozaïek. Het enige wat ik zou kunnen doen is lakken met dezelfde kleur, vrij arbeidsintensief geduldwerkje. maar ik gebruik eerst de tip hierboven mijn lijnolie eens (zie reactie hierboven). Als dat niet lukt wordt het een lapmiddel, met best allicht eerst een primer...
Jammer dat ik op voorhand niet wist dat de voegen poreus zouden zijn. Voor een volgend tegelwerk gebruik ik inderdaad een industriële variant zoals jij suggereert.

Andere antwoorden (1)

Bijvoegen gaat niet, dat zal lossen.Er bestaan produkten om je voegen te schilderen, VOEGENWIT heet het, en ze daarna te beschermen met een vernis.Zoek gewoon op voegenwit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
hej, bedankt voor je antwoord.
zoals ik al schreef is voegenwit geen optie omdat mijn voegen groen zijn.
hoe bescherm ik voegen met vernis? gewoon met penseeltje erop brengen lijkt me, maar dan zit ik vast ook mijn tegels te schilderen;
liveisgreat
11 jaar geleden
oepsie, zelfontbranding, ik heb met dat mengsel en een kleurpigment mijn muren geschilderd en alles altijd in een plastieken zak bewaard. heb blijkbaar even geluk gehad...
wel goeie tip, je krijgt dan idd een soort vernis, al zou ik de droogtijd toch opdrijven tot 1 dag bv... (kan je jammer genoeg geen "duimpje omhoog" geven voor een reactie :))