Mag 380 en 230 in één lasdoos?

Er loopt een krachtstroomkabel en een 230 kabel langs elkaar. Ik moet ze allebei op dezelfde plek aftakken naar de stopcontacten Maar mag dit in een lasdoos?
zie afbeelding.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je? Een lasdoos kost bijna niks.

Het beste antwoord

Het kan, tecnisch, maar verdient geen schoonheidsprijs. Zowel voor jezelf als voor eventuele latere bewoners is het wel zo prettig als HEEL duidelijk is waar de 320 loopt en welke kabels erbij horen. Aparte dozen en aparte stopcontacten zijn daarvoor wel de makkelijkste manier. Om later vergissingen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- de vraag is of het mag, niet of het kan.
Bijna alles kan, maar dit mag zeker niet, betaal jij als de verzekering niet uitkeert bij brand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de brandverzekering ; die is er ook nog. Ik zou het zelf beslist niet doen, dat moge duidelijk zijn, Maar o het ook echt verplicht is ?? Dat zou ik niet durven zeggen - zolang de lasdoos maar geschikt is voor 380 (tegenwoordig in e praktijk 400) volt. Ik kan er eerlijk gezegd ook niks over vinden, anders had ik dat gemeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor moet je in de NEN kijken, een naslagwerk met regels. Duur en het staat nergens online. Als je dit soort dingen als klusser in je eigen huis doet betaalt de verzekering in Nederland meestal wel uit.
In andere landen is dat vaak anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt denk ik ; in Duitsland mag je al bijna niks met je eigen elektra. Hoewel stopcontacten en schakelaars aanleggen gelukkig weer wel, maar de meterkast moet je alweer uitbesteden.

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk niet. Geen twee groepen in een lasdoos. Maar als het zo duidelijk is als op de afbeelding, zou ik het doen.

Overigens is krachtstroom ook gewoon 230 Volt op de leidingen. Alleen in fase verschoven t.o.v. elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je begint goed, maar waarom toch zeggen dat je het zou doen?
Absolute niet, levens gevaarlijk, als de volgende elektricien denkt de stroom afgeschakeld te hebben, staat er op de ander nog stroom, bovendien kan je per ongeluk 380 aansluiten op je 220 stop kontact. Echt je creëert hiermee levens gevaarlijke situaties.