Wat is gunstiger in gebruik, vloerverwarming op gas of op electriciteit?

Ik wil vloerverwarming aanschaffen, maar ben benieuwd naar het verbruik van beide systemen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Een elektrische vloerverwarming is efficiënter, alle warmte die opgewekt wordt wordt ook afgegeven.

Echter in kosten ligt het hoger dan verwarming op gas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide systemen zijn even efficiënt in die zin dat een deel van de afgegeven warmte verloren zal gaan aan de grond, afhankelijk van de mate van vloerisolatie. Bij elektrisch verwarmen zal er verlies optreden in het opwekken van elektriciteit en het transport van elektriciteit in de kabels, bij gas gaat er energie verloren in de verwarmingsketel en ook bij het transport van warm water in de cv-buizen.

Als je kijkt naar de kosten, zal het verbruik van de elektrische verwarming ongeveer twee maal zo duur zijn als gas. De aanschaf- en installatiekosten van elektrische verwarming zijn echter weer lager.