Hoe haal je het handigst een pallet uit elkaar en welk gereedschap kun je daarvoor het best gebruiken?

Ik heb een hele stapel van die dingen en zoek dus een snel en goed werkproces voor demontage. De planken en blokken wil ik zo heel mogelijk houden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit toch statiegeld op europallets of niet? Ik zou ze op gratis af te halen of gratis op te halen zetten. Ze worden veel gebruikt voor huttenbouw!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of pallettafels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken iemand die afgeschreven pallets opstookt in zijn tegelkachel, hij blijft jong en gezond door het demonteren van zijn (gratis) pallets...

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je Europallets gaat kraken.
Leg de pallet op z'n rug.
Vervolgens sla je met een hamer elke keer tegen de zijkant van de blokken aan.
Elke rij heeft 3 blokken waaraan de pallet vastzit.
Tik ze aan de zijkant los zodat de blokken samen met de onderste dwarsplank los komt.

Daarna leg je die blokken weer onder de pallet en kun je beginnen met de nagels eruit te slaan.
Zo zie je dat de meeste planken al loskomen.
Daarna kun je de overige planken loshalen met de breekkant van een hamer, of gebruik een breekijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met een flinke koevoet lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik jou was zou ik een hamer gebruiken, met de achterkant moet je de spijkers eruit halen. succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste kun je daarvoor een z.g. spijkertrekker gebruiken. Probeer of je die ergens kunt lenen, want ze zijn nogal prijzig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een gaaf ding, die heb ik nog nooit gezien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wel, maar de spijkers/nieten in pallets zitten meestal nogal verzonken en ik betwijfel of dit ding daar bij kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lukt wel , ze slaan een forse deuk in het hout en bereiken zo de kop van de spijker.
Het hout wordt er idd niet mooier door.
Je kunt de europallets redelijk goed uit elkaar tikken met een hamer, plank iets lostrokken en dan de plank weer terugslaan op het blok zodat het kopje van de spijker uit het hout steekt. Die kun je dan met de hamer/koevoet eruit trekken.

Ik ga ervan uit dat de andere pallets "wegwerppallets" zijn?
Dan zou ik er niet aan beginnen, het hout is zo zwak dat je de (schiet) spijkers door het hout trekt waardoor het hout zo beschadigd word dat je er weinig meer aan hebt, dit kost je waarschijnlijk ook zoveel moeite dat je het snel opgeeft.
Als je het toch wilt proberen zou ik proberen om het kopje van de spijkers eruit te trekken met een spijkertrekker ( huren voor 5 euro per week ongeveer) en dan afknippen (spijkers zijn vaak gedraait en geschoten dus moeilijk te verwijderen) daarna de planken eraf slaan

Succes ermee