Ik ken de lichtopbrengst en toepassing van een 25-40-60-75 en 100 watt gloeilamp. Maar hoeveel watt is dat met ledverlichting?

Is daar misschien een handig ezelsbruggetje voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

eigenlijk zijn we van het begin af aan een lamp verkeerd gaan benoemen. er is een stroom verbruik vermeld en een licht opbrengst vermeld. want het aantal watt geeft het verbruik in stroom aan, en niet de lichtopbrengst. maar ook op de doosjes van een oude gloeilamp van b.v. 75 watt staat in kleine lettertjes 900 Lm (lumen) en ook op het doosje van een led lamp staat het stroomverbruik vermeld b.v. 10 watt en een licht opbrengst van 900 lumen. als we 10 jaar geleden op het doosje van een gloeilamp het aantal lumen groot vermeld hadden i.p.v. watt was het bij de introductie van led en spaarlampen nu geen verwarring geweest. we zullen dus in de toekomst als we een lamp gaan kopen gewoon moeten zeggen geef mij maar een lamp van 900 lumen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk verhaal, nou nog een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met dit leuke verhaal wil ik duidelijk maken dat je appels met peren wil vergelijken. het is niet te bereken met hoeveel licht opbrengst een gloeilamp gelijk staat met een ledlamp via het aantal watt. je moet een lamp vergelijken in lumen. en dan geeft een ledlamp van 900 lumen even veel licht als een gloeilamp of spaarlamp van 900 lumen het hele verschil is dan de een meer stroom verbruik als de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk verhaal was niet sarcastisch bedoeld hoor. (er staat niet voor niks geen min)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké, maar ik wilde het graag even toelichten.

Andere antwoorden (3)

Om dit te bepalen wordt het omgerekend naar lumen.
een gloeilamp geeft 12-15 lumen per watt
en een felle witte led geeft 40-60 lumen per watt

het wattage van een ledlamp kun je dan vermenigvuldigen met 4, om op een (ongeveer) gloeilampwattage uit te komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met onderstaand overzichtelijke lijstje heeft u een duidelijk overzicht van de oude gloeilamp tov de andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaande tabel is een goede richtlijn wat de verhoudingen ongeveer kunnen zijn, maar alle drie soorten lampen worden nog steeds verbeterd, waardoor de getallen uit verhouding kunnen gaan lopen, en de aantallen lumen na verloop van tijd hoger bijgesteld dienen te worden.

Een goed voorbeeld is dat een gloeilamp van 100W tien jaar geleden dezelfde lichtopbrengst heeft als tegenwoordig een gloeilamp van 75W. Ook zijn er al halogeenlampen die in de peer van een gloeilamp worden gefabriceerd.Dit in het verband met het gloeilampenverbod in sommige europese landen zoals Nederland. (zie link bron)

Spaarlampen (alle fluorescentielampen) zijn lichter geworden met dezelfde lichtopbrengst. TL lampen die vroeger 65W, en later 58W gebruikten, gebruiken nu 50W. Spaarlampen van lichtere vermogens worden gefabriceerd om in de zelfde fitting te passen.

LEDlampen zullen naar verwachting nog veel verder ontwikkeld worden dan dat ze nu al zijn. 20 jaar geleden hadden LEDs minder dan 1% van de lichtopbrengst dat nu de beste reeds hebben.