kan je glas in magnetron smelten zonder hotpot?

ik wil graag zelf glaskralenmaken door glas van oude glazen, potten, flessen te smelten. Heb je echt een hotpot nodig om glas in de magnetron te smelten? vind deze namelijk erg duur en moet ook op een andere manier kunnen toch?
zo ja hoe;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
uiteraard niet - in glas zit geen water

Antwoorden (2)

Glas kun je niet zomaar smelten in de magnetron. Glas smelt bij een temperatuur vanaf 520 graden. Een hotpot zorg er voor dat je in de magnetron temperaturen van 800-900 graden kan krijgen.

Je kan altijd nog een brander kopen die hoge temperaturen haalt, maar op die manier zou ik glas ook niet zomaar smelten. Bij het verwarmen en koelen van glas komt er spanning op te staan. Als je niet op de juiste wijze verwarmd, kan het glas versplinteren en door de lucht knallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hotpot koop je al nieuw voor € 27,50. Op Marktplaats zijn ze nog veel goedkoper. Een hotpot kun je niet zelf maken en glas wordt zelf niet warm in de magnetron, omdat het geen elektromagnetische straling absorbeert.