Kun je een "lichtgordijn" maken met halogeen spotlampjes?

Ik bedoel hiermee dat je de 'inkijk' in je huis tegengaat d.m.v. licht - ik dacht dat dat "lichtgordijn" werd genoemd. Maar als ik er naar zoek op google, krijg ik alleen maar links naar kerstverlichting.

Op de foto (die niet van geweldige kwaliteit is) staan de spotjes die ik heb. Ze hangen nu in het midden van de voorste helft van mijn woonkamer. Als ik ze nou eens dichter bij het raam hang en beide lampjes richt op mijn 'in-between' gordijnen, wordt daardoor dan de inkijk 's avonds tegengegaan? En zo ja, hoe moet ik ze dan precies bevestigen (afstand tot de gordijnen) en richten? Beschrijving van de lampjes: 230 V GU10 50W. Mij zegt het niets, maar ik hoop dat iemand het weet :)

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Wat je wilt heeft volgens mij geen zin. Als je vitrage hebt kun je wel als er voldoende ruimte tussen het glas en de vitrage is licht op de buitenzijde van de vitrage laten schijnen, dat kan wel werken. De uitvoering ervan lijkt me nog niet zo eenvoudig. Waarschijnlijk moet je heel wat experimenteren om het goed voor elkaar te krijgen.
Misschien kun je eens wat uitproberen met een ledstrip (blauwig wit) als je die goedkoop kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alles wat vanuit het huis naar buiten schijnt, tegen je gordijnen dus, zal ongeveer hetzelfde effect hebben. Natuurlijk hoe dichterbij, hoe feller je licht, hoe feller, deste minder inkijk, dus zoals je zegt, ietsje dichterbij de gordijnen, ietsje minder inkijk. Het totale idee lijkt mij averechts werken, want alle lichten binnen zorgen ervoor dat je makkelijker naar binnen kan kijken. Ik weet niet of je er de plaats voor hebt, maar als je de inkijk echt wil belemmeren kun je het beste je tuin voor dat raam belichten, zodanig dat je het raam zelf in het donker laat. Nu zal het je tuin zijn die opvalt en valt je inkijk in het niet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo rena, Excuses voor de late reactie. Ik heb helaas geen voortuin, dat is een van redenen waarom ik hier iets aan wil doen. Momenteel doe ik de jaloezieën die tegen het raam hangen gewoon naar beneden. Maar dat vind ik zo'n lelijke dingen :-S, ik dacht misschien is er een andere mogelijkheid. Bedankt voor je antwoord!