Hoe verwijder je boenwas, politoer, van hout ?

Ik heb oud ledikant, zo'n twijfelaar, uit de jaren 30. Nu wil ik die wit schilderen, IK weet niet wat de ondergrond is, ik vermoed boenwas of politoer. Ben al bezig geweest met het afkrabben met een stanleymes. Kwam behoorlijk veel bruine troep af. Maar hoe krijg ik het nu zo dat het overschilderbaar is ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.8K

Het beste antwoord

Boenwas kan u verwijderen met terpentijn of in de handel zijnde was-removers, -oplossers maar die zijn ook op basis van terpentijn.
Met schuren of schrapen krijgt u de bovenlaag weg maar niet wat in het hout getrokken is.
Daarna afwassen met bv St-Marc, laten drogen en het hout is als nieuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de goede tip, na het schrapen en schuren, met St Marc aan de slag ( ik had er nog nooit van gehoord. ) Fantastisch !! helemaal vetvrij ! De tip van de verfspecialist is, na het gronden, aflakken met wegenverf, dat isoleert de ondergrond. groetjes, Lenti

Andere antwoorden (2)

Wanneer het ledikant `alleen met boenwas` behandeld is, de houten delen buiten zetten en met veel heet sodawater de boenwas verwijderen met een stevige borstel. De was vliegt er vanaf. Heb ik vroeger bij een oud dressoir gedaan en ging perfect. Wel raad ik aan, om huishoudhandschoenen aan te doen en een stuk plastic onder de te behandelende delen van de twijfelaar te leggen, plus oude lappen om het boenwasvocht op te vangen.( Ik denk dat deze oude lappen daarna bij het chemisch afval moeten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog een optie is afbijt gebruiken of loog.

het is wel een hele klus en zelf krab ik meubels met schellak of politour af met een stukje glas.