Hoe is een bank opgebouwd? (zitbank)

Ik heb een mooi ontwerp in mijn gedachte, maar voordat ik me ga wagen aan dit experiment vraag ik mij af hoe je ideale bank zitbank creëer. De bank zelf kan ik voorzien van foam en bekleden. Het zitvlak wil ik natuurlijk comfortabel maken, maar hoe doe ik dat?

Welk materiaal wordt gebruikt voor banken, het zitgedeelte dus,]. Hoe dik moet het schuim zijn? En waar kun je deze materialen bestellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Er zijn vele stofferdersbedrijven waar je schuim kan bestellen. Deze bedrijven kunnen je ook adviseren over de dikte: Het type schuim (Stijheid) bepaald in belangrijke mate de minimum dikte die je nodig hebt.

Als je in de burut vand e grens woont: In Duitsland kan je bij bouwmarkten dit spul ook gewoon kopen. En dan kan je er eens bovenop gaan zitten om te zien hoe dik het is.

De basis kan je van spaanplaat (22mm minimum dikte) maken, om het enigszins tilbaar te houden. MDF is sterker maar ook veel zwaarder. Of je maakt het van massief hout, bf geschaafd eiken / beuken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zonder je willen te ongoochelen maar tussen design en projektuitvoering zijn er nog zo veel stappen om enerzijds het design niet helemaal te verknoeien in functie van uitvoerbaarheid en anderzijds de technische uitvoerbaarheid te verlagen (kwalitatief) in functie van het design.Dat is voortdurend dansen op een koord. Ik ben sinds drie jaren in een projekt van high- tech design betrokken. De ruzies tussen de designers die absoluut hun ontwerp niet willen wijzigen en de ir's die telkens maar opnieuw chantage plegen door te wijzen op de hinderpalen omwille van materiaalkeuze en haalbaarheid. Dus : alleen bedoeld dat je twee keer nadenkt voor een ideale zitbak te creeëren. Succes overigens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 patrick Heb er zelf de ballen verstand van maar in jouw antwoord proef ik dat het project kan uitlopen op een teleurstelling. Uit jouw antwoord verneem ik ook dat je kennis van zaken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, ben degelijk op de hoogte. Opleiding Industrieel productontwerpen gedaan. Daarnaast (binnen)huisarchitect als schoonvader. Dus in die optiek ben ik zeker voorbereid.
Je kan zo maar geen bank maken als je er zo weinig van af weet.
Zelf heb ik 2 vaste banken gemaakt en alle maten afgekeken van een stoel die lekker zat.
Ondanks dat ging ik toch nog in de fout,omdat bij het gaan zitten er een andere zithoogte was als wanneer je er niet op zat. (zakt wat in)
Zo zijn er een aantal zeer belangrijke maten afhankelijk wie er in/op gaan zitten.
Als ik jouw was ging ik naar een kringloopwinkel, zoek daar een goedzittende bank uit en neem hem mee naar huis.
Haal hem deel voor deel uit elkaar en kijk hoe alles zit en vooral wat de juiste maten zijn.
Daar kan je erg veel van leren, pas dan weet je hoe een goede bank in elkaar zit.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie dezze link

http://www.bosch-do-it.nl/doe-het-zelver/houseofbosch/3045/houseofbosch.shtml