Als je teakhout schuurt, is het dan 'wittig' hout?

Ik wil lichtgekleurd hout gebruiken in de badkamer. De houthandelmeneer stelde voor massief teakhout te gebruiken en dat dan goed op te schuren en dan te lakken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Het klinkt alsof de houthandelmeneer je extra duur hout probeert aan te smeren. Teak is, na behandeling, inderdaad goed bestand tegen vocht. Door het te schuren, haal je de beschermlaag en de karakteristieke uitstraling van teak weg. Door het te lakken, is het weer beschermd tegen vocht.

Maar: als je het hout tóch gaat lakken, kun je net zo goed een goedkopere, én lichtergekleurde houtsoort nemen. Dat wordt door goed te lakken net zo goed beschermd tegen het vocht in de badkamer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Teak wordt pas donker als je het in de olie zet. Dus het is inderdaad een lichte hout soort die erg goed tegen water kan. Toch zou ik even verder zoeken aangezien teak erg duur is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je teakhout blootsteld aan zonlicht zal het steeds donkerder worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Teakhout is niet wittig,maar altijd bruinig.Je zult het toch moeten impregneren,dan wordt het meestal donkerder.Er zijn wel lichtere houtsoorten als vuren en berken.

Maar alsik mijn mening mag zeggen,zou ik geen gelakt of geschilderd hout in een badkamer gebruiken.Dit geeft meestal problemen door het vele vocht dat in een badkamer aanwezig is.Zeker ten opzichte van de hygiene,schimmels en rotting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Behandeld teakhout kan goed tegen vocht. Dit is ook de reden dat dit vaak als tuinmeubilair wordt gebruikt. Teakhout is geen lichtgekleurd hout. Je kunt de kleur wel lichter maken door het hout te behandelen met witte meubelolie of het voor het aflakken een laag met speciale transparante witte verf te geven waardoor het lichter lijkt. Je kunt je hierover bij een verfspecialist laten voorlichten.