Hoe moet je een douchebak vervangen?

In ons nieuwe huis zit er een douche naast het bad. De douchebak nu is wat verhoogd geplaatst. Je hebt een rijtje tegels aan de voorkant.
(Google afbeelding van wat ik bedoel:
http://test6.loko.nl/uploads/60/Nieuwe%20situatie.1.jpg / Alleen zit onze dan naast het bad en tussen de muur )

Wij willen graag een regendouche hebben en die past op die manier niet.

Dus moet de douchebak eruit en een nieuwe erin. En lage. Die gelijk aan de grond zit zonder een stukje tegels.
(Google afbeelding van wat ik bedoel:
http://test6.loko.nl/uploads/60/douchbak%20relan%201%20bewerkt.jpg)

Dus nu de vraag.
Hoe doe je dat? Is dat heel veel werk?
En kan je dat zelf doen (Iemand met klus ervaring, mijn pa! haha) of moet je daar echt iemand voor laten komen?

Toegevoegd na 1 minuut:
De 2de klink werkt niet.
Dit is dus alsnog de link:
http://test6.loko.nl/uploads/60/douchbak%20relan%201%20bewerkt.jpg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.9K

Antwoorden (3)

Da's een hele klus:

ten eerste: die douche is niet verhoogd geplaatst, die tegels dekken de hoogte van de douchebak af.

Je moet eerst het hele zaakje eruit halen. Dan wandjes bouwen met Y-tong blokken, [drempeltje maken (van gesneden Y-tong blokken)] en het hele zaakje betegelen. Als je het hebt over een "inloopdouche" moet je ter plaatse van zulks de vloer met 5% laten hellen, dus ondervloertje storten, met afvoergoot.

Ik zou wel een heel ervaren klusser in dienst nemen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Of gewoon een kant-en-klare inloopdouche kopen met regen-douchekop.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.badkamerwarenhuis.nl/douche/inloopdouche/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dus juist geen inloop douche.
Gewoon met douchebak maar die dan direct op de grond zit en niet op een verhoging.
paulus811
11 jaar geleden
Je hebt douchebakken van 2 cm hoog. Neem een hele stevige (dus geen flubberding van de Gamma) en druk die in een laag cement. Zo is bij mij twee weken geleden een douchebak geplaatst. Wel moest er rond de afvoer ruimte worden uitgehakt om de afvoer van de douchebak op aan te laten sluiten. De opstap is vanaf de vloer nu slechts 1,5 cm hoog. Ik heb een stalen douchebak genomen, die is extreem stijf maar wel wat kouder als je erop stapt.
"valt wel mee"
Dan heb ik het over de moeilijkheidsgraad, er gaat wel veel werk inzitten.

Het lastigste is het aansluiten van de nieuwe douchebak op de afvoer. Doordat alles lager wordt zal je hier misschien problemen krijgen, even goed kijken hoe alles nu zit, voor zover je dat kan zien dan, eventueel kunnen bouwtekeningen helpen.

Let wel op dat een regendouche meer water verbruikt.
Kan je warm water aanvoer dat aan?
Zowel de dikte van de leidingen als de ketel.

Kan je afvoer dat aan?
-Een afvoer van 50 mm is wel aan te raden, 40 mm is krap, kleiner gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is groot dat u die inloopdouche niet kan plaatsen omdat u geen inbouwdiepte zal hebben.
Onder uw douchebak moet trouwens nog een sifon komen zodat u gauw min. 13 a 15 cm nodig heeft.
Dit zal blijken als u de oude eruit haalt en kan zien welke vrije diepte u heeft tov de afvoerbuis.

U kan dit oplossen daar een verhoogde vloer rondom uw douchecel waardoor u meer inbouwruimte creeert.

Ik vond op internet een leuk filmpje in bijlage.

Veel plezier.