Kun je met een tegelsnijder ook een hoek uit een tegel snijden?

Met een tegelsnijder bedoel ik zo'n ding met twee stangen waartussen een snijwieltje loopt, dus geen zaagtafel (dat het daarmee kan, snap ik)

paulus811
12 jaar geleden
14.8K

Antwoorden (3)

Ja, waarom niet. Als je een tegel doormidden of korter kunt snijden gaat een hoek ook .Alleen precies dat stuk insnijden wat eruit moet en dan de hoek er met een bektang "uitbijten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat zal niet of moeilijk lukken. met een tegelsnijder kras je alleen het glazuur van de tegel kapot. waarna je de tegel zelf breekt. de tegel breekt dan over de zwakste plek en dat is dus waar het glazuur of toplaag beschadigd is. als je met de tegelsnijder halverwege de tegel stopt met snijden omdat je er een hoek wil uit halen zal bij het breken in de meeste gevallen de breuk gewoon in een lijn doorlopen over de hele tegel.

Toegevoegd na 13 minuten:
wat je wel kan doen is op de plaats waar het hoekje stoppen moet, een gaatje te boren. en dan met de tegelsnijder vanaf het gaatje naar de buitenkant van de tegel te snijden. en dan voorzichtig tikken op het hoekje wat er af moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Dat is precies waar ik 'bang' voor ben, dat de breuk gewoon doorloopt over het deel wat er niet af moet. Is zagen dan toch het enige alternatief?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaatje boren zie toegevoegd.
paulus811
12 jaar geleden
thanks, goeie toevoeging. Ik begrijp die min niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege de min krijde van mij unne plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Slim van dat gaatje.
Normaal gesproken doe je dit soort dingen met een haakse slijper, maar de zaagsnede is dan minder mooi. misschien een toevoeging:
Vanaf het gaatje, midden door het stuk wat eraf moet doorslijpen tot de zijkant.
Dan kan je de 2 stukken tegel die er nog af moeten met de tegelsnijder doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja een mooie en betere oplossing Jackd, maar ik ging er even vanuit dat Paulus geen slijptol heeft.
paulus811
12 jaar geleden
Ik zit er toch sterk aan te denken om voor een dag een tegelzaagmachine te huren. Waarom zou ik tobben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het nou om één tegel gaat?
maar als het om meerdere gaat, die allemaal een paar keer kunnen mislukken, kost het ook veel tegels.
Nee, vaak geprobeerd, nooit gelukt. Het beste is: één van de twee kanten van de hoek (de kortste uiteraard) inzagen met een tegelzaagje (hand of voor de decoupeerzaag) en de andere kant met de tegelsnijder.