Hoe ontlucht ik 1 radiator in huis (dus niet het hele systeem)? Dank vast!

De radiator in de slaapkamer op zolder maakt de hele tijd een borrelend & stromend watergeluid. De andere radiatoren in huis hebben hier geen last van (zijn wel oude en nieuwe exemplaren door elkaar, die in de slaapkamer is oud). Ik heb dus het idee dat ik niet het gehele systeem hoef te ontluchten/bij te vullen. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U hoeft de pomp niet te stoppen maar wel de toevoerkraan dicht draaien. Na het ontluchten de druk controleren.
U moet minimum 0,1 bar hebben per meter + 0,5 bar voor de veiligheid hebben. Of de druk zo instellen dat die gelijk is aan de druk die op uw expansievat staat.
Dit is wel telkens in koude toestand van de installatie.
Dus als het hoogste punt op 5 m ligt moet u 5 x 0,1 + 0,5 = 1 bar minimum.

Antwoorden (3)

Op iedere radiator tref je een ontluchtingsnippel. Draai 'm open en je hoort de lucht ontsnappen. Zodra het water bigint te sputteren draai je hem weer dicht.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk hoef je deze inderdaad alleen maar te ontluchten om het borrelende geluid weg te krijgen. het beste is het om de pomp even uit te zetten. en dan het ontluchting kraantje voorzichtig iets open draaien. hou er met je andere hand een kommetje of oude lap onder wanneer er water uit komt kan je hem weer dicht zetten. let op het water kan heet en vies zijn.
meestal is bijvullen van de ketel niet nodig, maar kijk voor de zekerheid wel even of de druk na het ontluchten nog hoog genoeg is. (1,5 atmosfeer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op het hoogste punt ontluchten en dus ontluchtings kraantje aan radiator iets openen .je hoort lucht stromen .doorgaan totdat er alleen water komt en dan snel sluiten.indien mogelijk altyd het hoogste punt zoeken.
houd het water voorraad in de ketel bij.succes