radiator hangt iets schuin, hoe kan ik de beugels verstellen zonder de radiator af te koppelen ?

in der tijd is de radiator op de een of andere manier verzakt. nu wil ik graag de radiator goedkrijgen, maar ik kan net niet de schroef losdraaien waarmee de beugel (beugel over hele hoogte, waar hij ook op ligt) aan de onderkant kan ik er ook niet bij, en als ik de radiator teveel naar zwenk, ben ik bang dat er een leiding knapt.
hoe doet men dit normaal ? toch niet door de hele boel af te koppelen, water uit het systeem etc ? gaat om 3 cm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (4)

Draai om te beginnen je radiator dicht. Ondersteun de radiator op meerdere plaatsen met stevige balkjes,plat op de grond onder de radiator dus, eventueel gestapeld en zorg dat die de radiator ondersteunen en niet weg kunnen glijden. Voor je de moeren (schroeven?) losdraait: vooropgesteld dat de radiator iets van de muur afhangt zou je in principe met een ring- of steeksleutel bij de moeren moeten kunnen, maar dat kan ik niet zien zo. Je hebt het in je vraag over schroeven, ben er niet zeker van of je dat ook werkelijk bedoelt. De beugels zitten normaal gesproken met bouten in de muur vast. Als je een foto hebt, kan ik je wellicht beter helpen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Bedankt voor de foto's: ziet er behoorlijk knullig uit: die schroef op foto twee, lijkt ook of hij er scheef ingedraaid zit en weinig ondersteuning biedt aan het schroefgat. Je zou kunnen proberen de schroef los te draaien, eventueel met een tang met smalle bek (omdat je met een schroevendraaier zeer waarschijnlijk niet bij de schroefsleuf kan komen) en er daarna een bout in te draaien: zo te zien hangt de beugel aan een houten constructie, met stenen muur erachter(?) Als de houten constructie hol is, zal er geen bout en geen schroef het gewicht van de radiator blijvend dragen,dan rest je slechts één ding en dat is de radiator toch los te halen van de muur en deugdelijke diepe gaten te boren, tot in de steenlaag en met pluggen en lange bouten de boel weer vastschroeven.

Toegevoegd na 1 uur:
Op deze link zie je een overzicht van korte schroevendraaiers. Als je de bovenbeugels losdraait van de radiator (de schuifbeugeltjes), zul je de radiator (voorzichtig!) iets naar voren kunnen hellen en wellicht net met zo'n schroevendraaier recht op de schroefgleuf kunnen komen. Als het je op deze manier lukt: doe het wel één voor één uiteraard, zodat de radiator altijd nog op 3 punten steun heeft.

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry, gaat iets niet goed met de link: google op "korte schroevendraaiers" (afbeeldingen) en je ziet wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Voor het ondersteunen, zware dingen die radiatoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hierbij de foto's; zoals je ziet heb ik er al iets onder gezet (blokje hout) op de foto zie je ook de schroef zitten, deze beugel loopt dus helemaal door naar beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haakse schroevendraaiers zijn er in vele vormen en maten:
http://www.google.nl/search?hl=nl&cp=24&gs_id=7&xhr=t&q=haakse+schroevendraaiers&um=1&biw=1280&bih=837&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=uoDjTvigC4GcOsCDjdgO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd: dat is nog veel slimmer dan die korte schroevendraaiers van mij. Bij deze een plus voor je reactie (maar dat werkt niet, helaas).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd: ik zet die plus wel bij je antwoord :-)
Het ligt eraan waardoor het komt.
Als het alleen wat los zit en je kan erbij dan kan je alles laten zitten, maar vaak krijg je het niet meer goed vast.

Dan zijn de pluggen slecht geworden of iets anders waardoor de schroeven/bouten los zijn gaan zitten en dan is het normaal gesproken inderdaad afkoppelen. Is niet zo heel veel werk en dan kan je er tenminste goed bij.

Een tussenoplossing zou kunnen zijn om twee steunen te plaatsten die op de vloer rusten. De steunen in de muur houden hem vast, de vloersteunen omhoog, maar het ligt aan de situatie of dat er een beetje goed uitziet.

Voor een knappende leiding hoef je niet bang te zijn, maar een leiding zal wel verbuigen of knikken en meestal gaat ie zelfs dan niet meteen lek.

Toegevoegd na 1 uur:
na je foto's:
Mijn gok is dat de pluggen achter het hout in de muur niet echt lekker meer zitten, maar aandraaien is altijd te proberen.

Mocht ie er toch af moeten dan heb je volgens mij geluk, hoewel ik het niet goed kan zijn.
Rechts onder op de foto, waar de radiator aan de onderkant aan de buis zit met een hoek, dat is volgens mij een voetventiel. Dopje eraf en je kan hem dicht draaien, thermostaatkraan ook dicht en afkoppelen zonder dat het water uit het systeem hoeft. (wel moet het water natuurlijk uit de radiator)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen antwoord op je vraag, maar ik had hetzelfde probleem en heb er gewoon een stuk hout onder gezet. Gaat al 3 jaar goed, alleen iets lastiger met stofzuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een klusje voor twee personen!!
Zo te zien zit er geen voetventiel zodat alleen de radiator zelf aftapbaar is.
Dus zet alle radiatoren dicht de ketel en de pomp uit.
Draai dan de klemkoppelingen dit zijn de wartels op de leidingen maximaal 1/4 slag los.
Er zal wat water gaan druppelen maar dat is niet erg.
Nu kun je samen de radiator één kwart slag draaien zodat hij haaks op de muurstaat
Zet er het blokje hout onder en nu kun je de beugels opnieuw vastschroeven. Verplaats de beugels nu twee centimeter naar buiten of naar binnen dan schroeven ze weer lekker vast in het hout van de lambrisering.
Dan alles in omgekeerde volgorde weer monteren.