Ik wil een lekke radiatorkraan beneden in de hal vervangen. Kan ik dit doen zonder de installatie leeg te laten lopen?

Volgens een collega moet de ketel uit en de kranen overal dicht. Ik zou dan genoeg hebben aan een emmer en een handdoek om het water op te vangen. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Je collega vergeet het water dat zich in het expansievat bevindt.

Als de installatie in bedrijf is en waterdruk is twee atmosfeer dan drukken die twee atmosfeer het gas in het vat samen en vullen het gasvolume met water. Als je de koppeling bij de te verwisselen kraan losdraait, wordt de installatie drukloos en duwt de gasdruk het water uit het expansievat. Dat water stroomt bij de koppeling van de radiatorkraan naar buiten.

Voor de rest heeft je collega wel gelijk. De kraan is te verwisselen door alle radiatorkranen dicht te zetten en de pomp te stoppen. Het gas hoeft niet af. De waakvlam kan blijven branden. Wel voor de zekerheid even de thermostaat terug zetten in de laagste stand.

Ik zou:
- de pomp stoppen
- alle radiatoren dicht zetten
- het water niet aftappen, maar wel de waterdruk verminderen via de aftap/vulkraan, daar waar je na het verwisselen van de radiatorkraan de installatie weer opvult
- als de druk van het systeem is dit kraantje dichtzetten
- defecte radiatorkraan verwisselen
- de installatie weer vullen met water
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb alles vandaag gedaan wat hier staat en het is gelukt.
Dank je wel.

Andere antwoorden (2)

Als alle kranen perfect afsluiten zou dat moeten lukken! Maar als er thermostaat-kranen in het systeem zijn gemonteerd kan je 't wel vergeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pomp uitzetten.
Dan het gedeelte aftappen waar de radiator zich bevindt, want het huis kan in gedeeltes gesplitst zijn qua verwarming.

Toegevoegd na 31 minuten:
Is er maar 1 gedeelte, dan alles aftappen.
Als je hem weer gaat vullen..dan moet het tot 2 BAR gevuld worden, succes !