Hoe kan ik het beste een houten binnenkozijn verwijderen (uitbreken), met zo min mogelijk schade aan de stucwerkmuren?

Het kozijn (waar een deur ingehangen heeft en met een "bovenlicht" met glasplaat) en de deklatten zijn ongetwijfeld gespijkerd (kozijn is zo'n 30 jaar oud). Hoe breek ik dat eruit met zo min mogelijk schade aan de muren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.7K

Antwoorden (3)

Eerst moet het glas er uit, hierna kan je het bovenkozijntje doorzagen.
De twee stukken en voorzichtig uit breken.
Nu kunnen de staanders naar binnen toe uitgebroken worden.
Blijft over het bovenkozijn, maar dat zal nu wel los zitten, pas op, krijg het niet op je hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor advies en antwoord. Ik zou het graag aanmerken als het beste antwoord, echter de andere twee antwoorden zijn eveneens waardevol. Jullie alle 3 als beste antwoord aanklikken werkt niet, maar nogmaals bedankt.
zo min mogelijk schade aan de muren krijg je door langs het kozijn met een stanleymes te snijden omdat vaak hier ook langs gekit is en kijken of je de plaatsen kan vinden waar hij in de muur vast gezet is met spijkers of pluggen en die eerst verwijderen door deze op te haken en vervolgens met een koevoet of hammer eruit te trekken

uiteraard glas er uit dan bovenstijl eruitzagen vaak door in het midden een wigvormig blokje eruit te zagen en dan met koevoet stijlen eruithalen

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor advies en antwoord. Ik zou het graag aanmerken als het beste antwoord, echter de andere twee antwoorden zijn eveneens waardevol. Jullie alle 3 als beste antwoord aanklikken werkt niet, maar nogmaals bedankt.
Wat ik niet lees in voorgaande tips.
Zaag halverwege het kozijn (staanders) een schuine snede naar boven toe (helemaal door) nu kan je je kozijn in twee delen wegbreken, doe je dit niet dan maak je meer kapot. Het lukt bijna niet om een kozijnstaander ineen weg te halen.
Prof. bedrijven doe het ook zo.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor advies en antwoord. Ik zou het graag aanmerken als het beste antwoord, echter de andere twee antwoorden zijn eveneens waardevol. Jullie alle 3 als beste antwoord aanklikken werkt niet, maar nogmaals bedankt.