Ik wil zelf een vinylvloer gaan leggen. kan dit op een houten ondervloer? en heeft iemand tips.

De vloer moet goed isolerend zijn omdat het een gehorig huis is. welke dikte van vinyl is goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19K

Het beste antwoord

Wij hebben zelf ooit vinyl over een houten vloer gelegd maar je zag elke plank erdoorheen! Ik weet niet meer welke dikte wij toen hebben gelegd maar ik zou zo dik mogelijk nemen. Leg je er een ondervloer onder moet je eerst goed kijken of de houten vloer wel vlak is als dat het geval is hoeft het vinyl niet de dikste maat te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik ga nu eerst even checken of de lvoer vlak is...en anders wordt het laminaat.

Andere antwoorden (4)

Je kunt vinylvloer gewoon over een houten vloer heen leggen. Dit is verder dan geen probleem mits je het plakt. Onder het vinyl kun je dan een soort isoleervloer leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondervloer noodzakelijk. 18mm constructietriplex, spaanplaat zuigt te veel lijm. Economischer: vloerdelen eruit halen en verkopen, en met constructietriplex een nieuwe vloer aanleggen, dan weet je ook zeker dat het geheel vlak is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim om de oude vloerdelen te verkopen, maar wel veel werk.
Dun triplex op de oude delen nieten, tacken, spijkeren, schroeven of lijmen zal ook goed werken en is een stuk sneller.
(moeten de oude delen wel vlak zijn)
(dun triplex zou ik niet lijmen want dat krijg je er nooit meer normaal af, mocht het ooit nodig zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, als je weet hoe het moet. Als je die vloerdelen met een koevoet eruit wilt halen dan ben je idd heel lang bezig.
Het eerste vloerdeel moet je wel met een koevoet oid eruit halen. Haal dan een steigerpijp van 2,5 m en zet die schuin op de vloerbalk en tegen de onderkant van het vloerdeel, beetje drukken en zelfs de meest oude vloerdelen krijg je er zo uit. Principe: hefboom.
Een vloertje van zegge 8 bij 10 meter moet je in een halfuurtje eruit kunnen halen. De nagels blijven wel in het vloerdeel zitten, maar dan vraag je je neefje of die voor 2 euro per plank deze spijkervrij maakt oid. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even: zou je het idd met minimaal 5mm triplex willen bekleden als ondervloer moet je dat minimaal 2x doen in verstek (dus 2 lagen dun triplex). Kan je verzekeren, is veel meer werk. Deden ze vroeger veel en al die vloeren nu zijn een waar heuvellandschap!
Met constructieplaat: menie alle kopse kanten goed in en zorg ervoor dat de platen watervastverlijmd zijn.
Begin met het leggen van platen vanuit het midden. Aan de kanten moet je altijd zagen, en weinig ruimtes zijn volkomen haaks.
Als de basis (de vloerdelen) niet vlak zijn, kan je rommelen/uitvullen met dun triplex maar het komt nooit goed, en dan is al dat hele vele werk voor niets geweest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is kurklinoleum geen optie? Kan je rustig met hakken op lopen zonder de onderbuurman knettergek te maken. Vangt ook beter evt. oneffenheden op als vinyl.
een vriendin van mij heeft dit bij haar thuis gedaan ( door een bedrijf nogwel, vonden toen al dat ze haar van advies moesten voorzien)
ze had vrij dik vinyl maar je zag zoalsboven genoemd de planken gewoon eronder en je liep het vinyl in een mum van tijd kaal en kapot, echt zonde geweest want ze had zeker niet de goedkoopste gekozen.
zal er dus zeker een ondervloer onder doen, dan kan het best.
gezien de gehorigheid van je huis zou ik ook nagaan (indien van toepassing) of de bewonersvereniging geen eisen stelt aan de vloer die je legt en de ondervloer die er bij hoort, dit had mijn broertje met zijn laminaat, werd zo een dure grap.
en anders zowiezo vanwege de last die je jezelf kan besparen even in de winkel informeren vor speciale ondervloer hiervoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie op deze site
http://www.creatiesjosbuysse.be/

en klik op 'Contesse voorstelling' en 'Eenvoudig te plaatsen'

dus ook voor doe-het-zelf.