ik wil een kachel kopen in belgie kopen op aardgas ,is het gas van belgie het zelfde als hier ? kan ik die kachel ook hier gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Nee, dat moet je niet zomaar doen. Het gas in België heeft een iets andere samenstelling en ook een andere druk.

Lees o.a. onderstaande:
De gemiddelde leveringsdruk na de meter is afhankelijk van onder meer de temperatuur van het gas maar wijkt in België een beetje af van Nederland: 25 mbar en Belgie: 20/25 mbar. Het verschil is dus maar 5 mbar. Daarnaast speelt de samenstelling van het aardgas wel een rol van betekenis. De samenstelling (verbrandingswaarde) van aardgas varieert van land tot land. Hierdoor is er voor ieder land een specifieke afstelling van bijvoorbeeld een CV ketel voorzien. Dit heeft te maken met de Wobbe index. Slochteren gas is ca. 34 mj/m3 en wordt in Nederland op peil gehouden door te mengen. In Europa worden meerdere soorten (meer dan 5) aardgas gebruikt

In België zijn er 2 soorten aardgas. Namelijk G20 hoogcalorisch gas verdeelt op een druk van 20mbar en G25 laagcalorisch gas verdeelt op 25mbar. In hoofdzaak krijgen West- en Oost-Vlaanderen hoogcalorisch en Antwerpen, Limburg en Brabant laagcalorisch aardgas. Het verschil tussen G20 en G25 is dat G25 14% stikstof bevat. Een toestel dat in België (en bv. Frankrijk) op de markt gebracht wordt om te werken op aardgas moet gekeurd worden zodat het voldoet aan de eisen van categorie I2+. Deze categorie wil zeggen dat het toestel zowel G20 als G25 moet kunnen verbruiken zonder enige conversie. Een toestel dat in Nederland op de markt gebracht wordt moet voldoen aan de eisen van categorie I2E. Dit wil zeggen dat dit toestel moet kunnen werken met G25. Het kan dus best zijn dat een toestel CE gekeurd is niet in Nederland op de markt mag gebracht worden of niet in België. Bij CV-ketels is dit dus een veel groter issue dan met keuken apparatuur.

Bij CV ketels speelt verder dat er in het verleden problemen konden ontstaan bij het verzekeren van je huis tegen bijvoorbeeld brand. Sinds kort bestaat er de mogelijkheid om een Nederlandse ketel ook in België te plaatsen. Het enige wat je zou moeten doen is toestemming van de brandverzekering vragen (dit heb ik van horen zeggen).
Overleg met de leverancier en vertel dat je de kachel aan gaat sluiten in Nederland. Laat de kachel, als het even kan, installeren door een erkende loodgieter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kachels in België zowel moeten voldoen aan zowel de G20 als de G25 standaard, betekent dat dat ze in ieder geval voldoen aan de G25 standaard. Dus zullen ze zonder problemen werken in Nederland, waar de G25 standaard vereist is. Overigens weet ik niet wat de G25 standaard inhoudt, maar lijkt het erop dat die vereist dat de kachel met een overdruk van 25 milibar moet kunnen werken.

Andere antwoorden (1)

Wij hebben ook een gaskachel in belgie gekocht en die doet het prima
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben een bellfire