Is er verschil tussen verschillende 5muF condensatoren?

Ik moet de aanloopcondensator van mijn afzuigkap vervangen. Er zit een 5muF condensator in, maar ik vind verschillende op internet. Waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De waarde in microfarad is niet heel erg kritisch, je moet wel opletten dat de condensator geschikt is om op netspanning (wisselspanning, minimaal 400V) te werken.
De waardes van motorcondensatoren zijn meestal op 20% nauwkeurig, zo nauw luistert het dus niet.
Je kunt vrijwel elke condensator uit vergelijkbare apparatuur gebruiken, maar een 5 uF elektrolytische condensator voor gelijkspanning is niet bruikbaar.
Weet je trouwens wel zeker of de condensator defect is? deze onderdelen gaan zelden of nooit kapot, wellicht is er een ander defect aan de afzuigkap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik 100% zeker, ik had een diagnose aangevraagd van de monteur en toen hij er een nieuwe condensator in deed, deed de afzuigkap het weer.
Repareren kostte 130 euro (voorrijkosten, condensator en arbeidsloon) en alleen de diagnose was 25 euro. Dan koop ik zo'n condensator zelf wel.
De condensator die erin zit kost 30 euro, maar als ik een universele koop kost die maar 6 euro. Volgens jou kan zo'n universele er gewoon op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits de condensator voldoet wat betreft de spanning en de waarde ook ongeveer 5 uF is dan kun je het zonder meer proberen, voor 6 euro is dat geen groot risico.
Wellicht kun je zelfs nog goedkoper aan een condensator komen door op een inleverpunt voor overbodige huishoudelijke apparatuur een condensator uit een vergelijkbaar apparaat te slopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels de universele binnen voor 6 euro en hij doet het. Geen probleem dus. Ik sluit de vraag. Bedankt voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb een universele condensator 5muF besteld en aangesloten. Het apparaat werkt weer!