wie heeft ervaring met kleur poeder om lekkage op te sporen?

ik heb een aanbouw met plat dak nu heb ik al meerdere keren water langs de muur naar binnen gekregen(vocht plekken) .dus ik heb dakcoating aangebracht over het gehele dak .na hevige regen weer het zelfde ,op de zelfde plaatsen .dan heb ik een dakrol van aquaplan op bevestigd ,dan zou je denken / nee nog steeds het zelfde ,ik ga nu twijfels krijgen of het lek wel bij mij zit en niet bij de buren ?maar ik had gelezen over kleurpoeder die aan zou geven waar het lek zit ,ik zou dat eerst willen proberen voor ik naar de buren stap .heeft iemand hier ervaring mee ,en hoe je dat toe past .of andere adviezen.nieuw dak is geen optie dat gaat mijn budget niet redden .

12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Krijg je water binnen of alleen plekken.
En meteen tijdens de regen of pas een tijdje daarna?

Je hebt het over de buren.
Delen jullie het dak, of twee aparte daken?
Die kleurstof heeft alleen zin bij twee aparte daken.
maar als twee aparte daken, hoe zou het water dan bij jou kunnen komen?
Maar met twee aparte daken dan kan je het dak ook een keer vol laten laten lopen met kraanwater en wachten op de plekken.

Werkt de water afvoer goed en niet verstopt?
Misschien kan ie het bij veel water niet aan, waardoor er teveel water op het dak komt te staan en het een andere weg zoekt.

Je zegt ergens iets over slechte voegen in de muur.
Kan het dat het vocht door de muur komt?
Dat kan eigenlijk alleen bij een (enkel)steens muur.

Toegevoegd na 16 minuten:
Kleurstof kan volgens mij bij een crea-winkel kopen. (waar ze schilders en knutsel dingen verkopen)

Maar als je kurkuma (kerrie) in de keukenkast hebt staan werkt het ook.

Je zal best veel nodig hebben, op een dak ligt veel meer water dan in een afvoer.

Let wel dat je dan een gekleurde muur krijgt, maar verven moet je toch met die vochtplekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luna400
12 jaar geleden
het dak van de buren lig iets lager maar ik heb gezien dat hoe noem je dat dakrol zich overlapt op die van mij er zat veel mos tussen bij haar ik heb het uitgekrabt en lekdicht er op gedaan .dat muurtje is ook van haar en dat is enkelsteens de voeg is er voor meer van de helft er uit .de afvoer hou ik steeds in de gaten en water blijf er niet echt veel op staan ook bij haar maak ik de afvoer vrij van bladeren want die sta wel regelmatig onder water.dat het water naar binnen komt is meestal langs de muur en de laatste keer hingen er ook druppels aan mijn plafond .best vervelend allemaal ook dat ik het van haar ook nog eens in de gaten moet houden zij is eigenaar maar word verhuurd ,dat water met kleur stof moet ik dat dan op een plaats gooien waar ik denk dat het naar binnen komt? bedankt in elk geval voor het grote advies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als water van jouw dak naar de buren kan stromen heeft kleurstof geen zin. Het is maar een klein lek, dus je zal veel water moeten gebruiken voordat je het binnen gaat zien en tegen die tijd is het gekleurde water al overal zodat je nog niet weet waar het naar binnen is gegaan. Omdat het alleen bij harde regen is, denk ik dat het via een rand of muur ofzo naar binnen komt, bijvoorbeeld waar het dak overgaat naar de rest van het huis. (dit is wat johanztm ook zegt) Lekkage dichten door extra lagen dekbedekking over de oude te doen lukt alleen als er een duidelijke lek is en de rest in goede staat is. Als er druppels aan je plafond hangen en het dak van de buren ligt lager, dan is het onwaarschijnlijk dat het water bij de buren vandaan komt. Verder is er weinig over te zeggen,
misschien dat goeie foto's iets laten zien. Je wilt het natuurlijk liever niet horen, maar ik vrees dat je aan nieuwe dakbedekking toe bent. (dus geen nieuw dak hoor) Ik zou vast iemand laten komen voor een offerte en misschien dat die nog goeie ideeën heeft.
luna400
12 jaar geleden
ja jackd ik weet het ,het zal de oplossing zijn nieuw dak ,ik heb nu het mos bij de buren er van tussen gekrabt en bij de overlapping lekdicht gedaan .toch twijfel ik over de muur van hun omdat de voeg er bijna uit is en die muur sluit aan mijn badkamer ,als er dan vocht door die voegen heen ga kan het toch ook verder de muren binnen gaan .ik heb de buren er op aan gesproken en gezegd dat ik ook lekdicht er op gedaan heb aan de kant van haar .maar ze reageren bijna niet .ik wil alles uit sluiten voor de winter komt .

Andere antwoorden (1)

Je verhaal al lezend denk ik niet dat het probleem je dak is maar de overgang van je buren ernaar toe!De meest gebruikte methode is dat er een loodflap ingeslepen in de voegen en dan naar je dak gaat. Het kan zijn dat het aan vervanging toe is of dat de voeg moet worden vernieuwd.Je hebt wel toestemming van ze nodig als je in hun muur een loodflap wil gaan aanbrengen indien die niet aanwezig is.Met kleurstof opzoeken waar het zit ben ik bang je het nog niet vind t vermengd met t water,je vochtplekken krijgen dan een kleurtje maar vertellen je niet waar t verdaan komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb 6 jaar in dak&gevelbeplating gezeten en om lekkages op te zoeken met kleurstof is zeer ongebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luna400
12 jaar geleden
dat opzoeken met kleurstof heb ik van google www.zoeklek.nl .ik ben radeloos wat ik moet doen zodoende zoek ik allerlei opties .,je heb het over een dat misschien de voeg vernieuwd moet worden bij de buren ,nu hun aanbouw staat tegen mij aanbouw en bij hun is hij 15cm langer maar daar zit al bijna geen voeg in in die muur .