Kan een (bijna) leeg verfblik op waterbasis mee met de vuilnisman? Of valt dit onder chemo-afval?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Onze zuiderburen zeggen:

* De verfblikken en -emmers met verfresten, doeken en andere bevuilde materialen moeten afgevoerd worden als klein gevaarlijk afval. Ook resten verf op waterbasis vormen klein gevaarlijk afval.
* Spoel borstels met verf (op waterbasis) niet uit onder de kraan. Nadat u de borstels hebt afgeveegd, spoelt u ze best uit in een potje met water en laat u dit potje uitdrogen. Het ingedroogde restant geeft u mee met het klein gevaarlijk afval.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bijna leeg is niet leeg, en dan valt het toch onder chemisch afval. Is het blik leeg, dan mag het wel in de grijze container. En op waterbasis wil nog niet zeggen dat het milieu vriendelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op ieder verfblik staat wat er gedaan moet worden met verfresten. Zeker niet bij het gewone afval. Dus behandel het als chemischafval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de verf volledig is opgedroogd mag deze bij het normale afval anders niet natte verf is dus kca afval.
droge ver in een blik is hetzelfde als een geverfd stuk ijzer of een geverfd stuk hout vandaar dat het geen kca is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het blik waar de verf inzit is niet milleuvriendelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloeibare verfresten afvoeren als klein chemisch afval (KCA).
Opgedroogde verfresten, lege verfblikken en uitgedroogde verfkwasten kunnen bij het gewone afval.

Als het blik echt bijna leeg is, kun je het open laten staan (bijv. in garage of schuur) en laten drogen. De oplosmiddelen verdwijnen op deze manier. Het blik kan daarna met de vuilnisman mee.