Hoe kun je pluggen bevestigen/dingen bevestigen in een kalkzandsteenmuur??

Ik neem aan dat het over kalkzandsteen is, het is een huis uit de jaren 30. Als je een gat probeert te boren wordt het snel een krater waar 5 pluggen in kunt stoppen..
Zijn de muren steviger te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

Waar boor je dan mee? Ik raad je aan in ieder geval het begin van het gaatje met een boormachine zonder kloppen te boren, en dan evt. de rest op de klopstand. Niet een boorhamer gebruiken. En de pluggen als ze dan toch nog loszitten met een beetje constructielijm (PU bruislijm) vast te zetten. Als je je schroef/bout een beetje invet met vaseline krijg je de boel ook ooit nog los.
Van die sjieke 2-K mortel zoals DeBas noemt kan natuurlijk ook. Zeker als het gat weer een krater is geworden is het beter om dan maar met wat mortel aan de gang te gaan en goed te laten uitharden alvorens je de bevestiging gaat belasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt allen en naar ik hoop een ieder een +1 gegeven.
Deze vind ik toch de beste vanwege de tip met de vaseline.
Maar nogmaals bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Andere antwoorden (5)

Bijna zeker heb je een muur van gasbeton, of gips en niet van kalkzand steen, want dat is juist een hele harde muur om in te boren.
Er bestaan speciale pluggen voor gasbeton of gips, wel hoor je ook hier een normaal gaatje in te kunnen boren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk ook dat kalkzandsteen had ed, maar wat kan dit anders zijn ?
Het is alsof je een gat boort in peperkoek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gasbeton.
dat is eigenlijk opgeblazen beton, erg licht en vol belletjes, ga je boren dat komt er wit poeder uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies !
Dank je wel Ed, ik heb weer wat geleerd.
Hier vind je een aantal pluggen en ankers die gemaakt zijn voor een kalkzandsteenmuur.

http://www.fischer.nl/PortalData/15/Resources/fixing_systems/services/documentatie/catalogus10/documents/13_Kalkzandsteen_bevestigingen.pdf

Als je het makkelijker wilt doen kan dit ook :

Gat boren ter grootte van de plug, deze zal groter worden gezien de structuur van de muur.
Bij de Gamma oid een spuit 2 componentenmortel halen, en deze in het gat spuiten.
Plug erin duwen, en wachten tot het is uitgehard.
nu is de plug verzekerd en kan je er aan ophangen wat je wilt.
Mijn tv (1.27) hangt aan 4 pluggen die op deze manier gemonteerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord! (+)
Als je een gat wil boren in die oude brosse muren, dan moet je beginnen met klein voorboren op een lage stand. en vervolgens voorzichtig de grote van de boor opbouwen totdat je het gewenste gat hebt voor je plug!

gebruik wat langere pluggen om iets zwaars op te hangen , en gebruik absoluut nooit de klopboor functie!

Behandel oude muren net zo als oude mensen, voorzichtig anders vallen ze uit elkaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
chemisch verankeren. B.v. met "Soudal" prachtig spul en ijzersterk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in zachte kalksteen muren en ook in gipsblokken muren kun je beter eerst zonder plug de schroef in de muur draaien. neem hiervoor wel een langere maat en het liefst de dikste die u kunt gebruiken.

Zelf heb ik op deze manier element rail (plankendrager rails) mee opgehangen en dit hangt al 11 jaar.

Doordat een schroef ruwe spoed heeft, hecht deze beter in de muur.

Mocht u toch liever een plug gebruiken, dan raad ik de alligator plug aan (zie link) deze zet extreem uit waardoor deze beter hecht in zogenaamde plumpudding muren.