goede vraag want het zette mij aan het denken over dit soort zaken.

In principe is het antwoord op je vraag: ja natuurlijk want als je gaat helpen verhuizen hebt je geen taakomschrijving die zegt dat je zware dozen gaat sjouwen.

MAAR.... de mens zit toch raar in elkaar, in sommige antwoorden wordt het ook letterlijk gezegd: als (tengere) vrouw vindt iedereen het wel begrijpelijk dat je dat niet doet.

Maar hoe zit het dan met een grote kerel???
En wat vinden we dan van iemand die elk uur even 10 minuten gaat zitten pauzeren terwijl de rest doorgaat.

Dat keuren wij (althans de meeste van ons) toch wel een beetje af, raar eigenlijk, mensen komen helpen, vrijwillig en moeten dan toch voldoen aan allerlei normen een ongschreven wetten
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt het wel lastig zeg, gewoon met z'n allen ff doorpakken. (iedereen doet wat ie kan, dus niet zwaar tillen als je dat niet kan of er een goeie reden voor hebt)
Af en toe pauze is trouwens alleen maar slim. mensen die komen helpen, koffie drinken, twee dozen tillen, beetje ouwe hoeren, pauze nemen en ineens weg moeten kunnen beter helemaal weg blijven, dat werkt anders alleen maar demotiverend. (iemand die niet kan tillen, maar wel de hele dag voor koffie en broodjes zorgt is trouwens heilig..)
amigo
13 jaar geleden
IK zeg niet dat het zo zou moeten, ik zat alleen wat te filesoferen hoe wij onszelf en anderen blijkbaar toch altijd in bepaalde patronen drukken en mensen die daar niet inpassen voelen dat dan wel (of krijgen dat gevoel aangereikt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk wilde ik ook alleen maar "Je maakt het wel lastig zeg. ;-)" zeggen, alleen in plaats van een ";-)" kwam er een heel verhaal uit. :-)
amigo
13 jaar geleden
jack geeft niks, maakt het een interessante discussie, ik ben nl zelf altijd van het soort "razende henkie" en heb ZELF (zal ik natuurlijk niet hardop zeggen) wat kritiek op die luiwammessen die meer tijd door brengen met kletsen en gezellig zijn dan met helpen, dus eigenlijk was mij verhaal een beetje tegen mezelf gericht (hm)

Andere antwoorden (17)

Nee niet raar, jij helpt vrijwillig. En er zullen ongetwijfeld ook een hoop lichte spullen gedragen moeten worden. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je lichamelijke klachten hebt of gewoon niet zo sterk bent, is het niet raar om dat te weigeren. Alle beetje hulp helpen, en er is vast wel genoeg dat je wel kan tillen toch?
Als er alleen maar zware dingen te sjouwen zijn, kan je misschien helpen met poetsen van keuken of badkamer.

En anders zorg je gewoon voor de koffie en de broodjes, is ook belangrijk op zo'n dag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens mijn laatste verhuizing had ik 6 mensen die koffie konden zetten, en niemand om te sjouwen :-( dit keer nemen we een erkende verhuizer.
Nee hoor, dat verwacht niemand van je als vrouw. Je kan direct aangeven dat je daar niet toe in staat bent en dat je dat aan de mannen overlaat. Voor hen is het minder zwaar, want zij hebben nu eenmaal meer spiermassa.
Als je iemand helpt is het al een enorme hulp als er een extra paar handen aanwezig is om de vele lichtere tassen enz. heen en weer te lopen. Er zijn genoeg andere dingen te doen dan je een breuk te tillen.
13 jaar geleden
Als je aanbiedt, dat je mee gaat helpen, dan schept dat wel verwachtingen. geef daarom van tevoren aan, dat je geen zware dingen kan/ wil gaan dragen, dan kan de ander daar rekening mee houden. Eventueel kan hij dan nog een mannetje extra hulp gaan regelen.

Als je het pas op de dag zelf zegt, dan kan hier teleurgesteld op gereageerd worden, ook al ben je vrijwillig aan het helpen. Dit kun je beter voorkomen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Jij zult toch niet de enige zijn die helpt verhuizen?

Maak vantevoren afspraken wie wat doet.
Er zal nog wel meer gedaan moeten worden dan sjouwen, poetsen bijvoorbeeld.

Dus dat spreek je dan af. Wie doet wat en wanneer?

Lijkt me wel zo handig. Loop je elkaar ook niet in de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men doet wat men kan. Persoonlijk word ik bij verhuizingen altijd ingeschakeld, om dingen tegen te houden. Of om voor de inwendige mens te zorgen. Allebei heel nuttig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet raar om onder voorwaarden te gaan helpen. Mijn kennissenkring en familie weet inmiddels dat ik graag help maar dat ik absoluut geen kwasten en verf aanraak (wat een rotklus is verven toch). ik heb dan ook in de loop der jaren erg veel Zweedse meubels gemonteerd. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben juist dol op verven en behangen...
Gewoon doen wat je kan. Degene die je helpt zal niet willen dat je door je rug gaat. Daar heeft niemand wat aan. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gezondheid en kunt daarom zelf bepalen wat je aan kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt vooraf aangeven dat u geen zware dingen kunt tillen. Dat neemt niemand u kwalijk. Vele handen maken licht werk.
Er zijn vele mogelijkheden om behulpzaam te zijn waaronder licht (de)montagewerk, inpakken, catering, delegeren, interieurverzorging,
oppas voor dieren (eten geven of uitlaten) kinderen van en naar school brengen en eten geven), laad/losplaats
reserveren/vasthouden op verhuisadres en een oogje in het zeil houden bij het vervoermiddel of verhuisadres
indien dat tijdelijk onbeheerd is gelaten.

Tips: Dozen voor boeken, platen of cd,s/dvd,s etc, niet tot de rand vullen. (1/3 boeken oid en afvullen met kleding of linnengoed.
Witgoed wat naar boven moet op een steekwagen plaatsen en met 1 spanband vastzetten.
Diegene die boven loopt heeft dan beter grip.

En vergeten jullie het naamplaatje niet mee te nemen?
(wordt vaak vergeten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen dat je als je een medische reden ervoor hebt dat je dat mag doen omdat je er zelf last van kan krijgen maar als dit niet zo is vind ik ook dat je je zelf hebt aangemeld en je weet van tevoren dat het niet alleen lichte spullen zijn om te verhuizen dus dan had je je beter niet kunnen aanmelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon doen wat je kan,
eventueel van te voren zeggen dat je niet zwaar kan tillen.

Mij maakt het niet uit of ik met lichte of met zware dozen loop. Stel er zijn 100 dozen:
Ik 50 zware, jij 50 lichte. Dat gaat een stuk sneller, anders zou ik 100 keer moeten lopen.
(natuurlijk zou ik soms 2 dozen tegelijk kunnen pakken, maar vaak zijn er ook allerlei dingen zonder doos)

En vooral niet stoer gaan doen: Als er iets fout gaat, kost het alleen maar meer tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, je bied je hulp aan dus ben tot niets verplicht.

zware dozen tillen is dus niet jouw verantwoording. dit kan iemand anders doen (erkende verhuizer doen dit prima overigens)

uiteraard is het uitganspunt dat je je nuttig maakt, maar dit kan uitstekend zonder dat jij met zware dozen gaat leuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuren lijkt me sowieso niet aan de orde....:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, ik had eens een buurvrouw die ik wel ff zou helpen met verhuizen.... had nogal wat boekjes in de kast staan.
tja, dat kan je in kleine dozen doen, maar OOK in grote (#%@&!!!!) echt wel dat het leuren was!!!! :)
misschien is het verstandig om alvorens te helpen, uit te leggen wat je wel en of niet kan, dan kan de persoon zelf zeggen of hij/zij de hulp wel of niet kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom vluchten mensen altijd als ze te maken krijgen met ''zware'' klusjes?
Verhuizen, je kan toch zelf nadenken dat het niet altijd lichte dozen zijn die je moet dragen or whatso ever......
dus mijn advies: Help zonder te weigeren+ zeiken of Help gewoon niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Help zonder te weigeren+ zeiken of Help gewoon niet.
100% mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
im glad that you agree dude:)
Slim inpakken is alvast stap 1 maar die heb je niet in de hand... Ikzelf til de doos die ik til ofwel let niet op gewicht dus ik help gewoon maar ik kan me voorstellen dat een doos die ik wel tik voor iemand anders te zwaar is en te zwaar is te zwaar dus dan til je niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je biedt vrijwillig je hulp aan en je moet dus niets. Alles mag, maar geef wel van tevoren aan wat kan en wat niet kan.

Ps.: Je hoeft geen vrouw te zijn om zware dozen te weigeren, mannen kunnen dan meer spiermassa hebben, maar die kunnen ook niet alles aan ook als ze zich stoer voordoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is helemaal niet raar.
Jij doet dat omdat je wil helpen maar als je een zware doos niet wil tillen moet je dat niet doen.
Maar ik zou wel uitleggen waarom, anders staat het zo vervelend.
Nou veel su6 met verhuizen!

LeEsWoNdEr