Hoe voorkom ik dat na witten de gele vlekken op de houten muren steeds terugkomen?

In ons jaren '30 woning worden houten muren gebruikt. We hebben ze in de grondverf gezet en nu al vier keer met extra dekkende witkalk gewit, maar nog steeds komen er gele vlekken terug! Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

ho hu stop, dit kan niet!

witkalk-latex-muurverf zijn waterdragend en zal altijd doorbloeden als de ondergrond niet behandeld is.
doorbloeden wil zeggen dat het vocht uit de kalk vlekken veroorzaakt die de kalk zelf weer opneemt. de kleurstof uit het hout komt dus in de kalk terecht.
dit zal blijven bij elke laag die je aanbrengt. extra dekkend veranderd hier niets aan.

enige optie als je het wil kalken is de hele reutemeteut eraf halen, en in de grondverf zetten.
je moet het hout als het ware sealen, dus in elk naadje, hoekje, kiertje. doe je dit niet zijn dit de plekken wat de gele vlekken weer terugkomen.

ik zag lakken als optie staan maar dit is en een duurdere oplossing en lak hecht minder goed dan grondverf.
(grondverf heeft een wat ruwer oppervlak waardoor de latex beter blijft zitten)

aangezien je niet strak lakwerk met hoogglans wil op je muur kan je grondverf halen bij de Action. dit scheelt je heel veel met de bouwmarkt en het is in wit, dus dat scheelt weer wel voor een dekkend effect

succes!

Toegevoegd na 1 dag:
al een beetje wijzer geworden en een plan getrokken met alle tips?

ik vergat helemaal te vertellen dat hout altijd blijft werken.
doordat het vochtgehalte in huis nooit gelijk is kan het hout krimpen of uitzetten.
wil je het met latex behandelen kies dan voor een latex met die elastisch is. (voorkomt kleine haarscheurtjes door de werking van het hout)

dit scheelt hopelijk weer een valse start van je project?

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben uiteindelijk een schilder laten komen en deze inderdaad eerst alles met grondverf behandeld en daarna met extra dekkende, elastische, isolerende latex (a 150 euro per emmer) gedaan! Maar we hebben wel witte muren :)

Andere antwoorden (10)

Wat je eend zou kunnen proberen is blanke lak erop te schilderen zodat het de lagen volledig afsluit wanneer dit gedroogd is met een aflaklaagke wit dan denk ik dat het weg is sucses
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eend ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EenS sorry typfouten kun je niet ongedaan maken op de iPhone
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je wel ogedaan maken. Instellingen/algemeen/toetsenbord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet via de iPhone app
Dit klinkt als oude vocht plekken. deze zullen altijd terug keren als u ze niet voor behandeld met isolatie grond. Dit is het enige wat vocht plekken (oude en nieuwe), roet plekken en rook aanslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb je nog steeds een vocht probleem. Als de vlekken terugkomen na het schilderen. Eerst zul je het probleem van het vocht aan moeten pakken, daarna kun je het schilderen. Maar pas nadat het vocht weg is getrokken (1 a 2 weken).

Als er geen vochtprobleem is, dan moet je het schilderen met een isolerende latex. Dit isoleerd de plekken, waarna je het met een gewone latex kunt overschilderen.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens bij de bouwmarkt
en lees de verpakking van knauf diepgrond
en je bent overtuigd.

Toegevoegd na 4 minuten:
dan ga je later vanzelf zingen ,
die zien we nooit meer terug.

Toegevoegd na 7 minuten:
of kijk op de site van knauf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het echt netjes wilt, zou ik gipsplaten tegen de muur schroeven en die stucen. eventueel isolatie ertussen

maar als je het hout wilt blijven zien, voor het mooi, dan geen witkalk nemen maar na de grondverf goede aflak in zijdeglans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon voorstrijk gebruiken,makkelijkste manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een vergelijkbaar probleem gehad in de badkamer, en toen kwam een vriend van ons aanzetten met het soort witte verf dat ook wordt gebruike om strepen mee op de weg te zetten, maar ik weet niet meer hoe het heet (asfaltwit of wegenwit of zo iets...) bij ons werkte dat in elk geval tot we twee jaar later gingen verhuizen (of het nu nog steeds wit is weet ik niet).

En anders kan je altijd nog proberen om de muren in een vrolijke kleur geel of oranje te schilderen zodat je de vlekken niet meer ziet.

Of een schilderij ervoor hangen.

Of uitgaande van de vlek een muurschildering maken waarbij de vlekken onderdeel worden van de afbeelding.

Of als niks werkt kan je altijd nog kiezen voor een gipsen (voorzet)wand voor-, of in plaats van de houten want die er nu zit..

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die gele doorslag komt van vocht.Dus je zult eerst eens moeten uitzoeken waar dat vocht vandaan komt.Als dat van de buitenmuur is zal je deze eerst eens moeten (laten) schoonmaken voegen en impregneren als ze droog zijn en het goed warm weer is.Daarna kan je binnen aan de slag met synthetische muurverf op terpentinebasis en geen latex of andere watergedragen verven omdat het vocht dat hierin zit de ondergrond doet op weken waardoor die vlekken blijven doordrijven.En deze muren in het vervolg altijd in de synthetische muurverf op terpentine basis blijven houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van eucalypje is volgens mij helemaal juist :) Al wil ik er aan toevoegen dat het belangrijk is om de juiste primer te kiezen, hout licht opschuren en dan schilderen met een isolatieprimer. Daarna twee lagen lak schilderen of eventueel latex/acryl, wel bedenken dat dit minder krasvast is dan lak.
Kalken lijkt me niet aan de orde, is bijna niet te doen op houtstructuren. Wil je toch kiezen voor een "gekalkte look" zou ik misschien eerder overwegen om te kiezen voor Terra Logica. Al is dat zo ongeveer de duurste optie die er is. Veel succes er mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst goed schoonmaken en daarna behandelen met bijv. "Isolatiegrond" van Alabastine.