hallo, Uit het zolderplafond komen 10 draden. 1 zwart en de rest van ieder 3 hoe sluit ik hier een lamp aan???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De lamp sluit je aan op de zwarte en de blauwe. Zwart is de schakeldraad vanaf de schakelaar en blauw is de nul.
Verder zie je geel/groen = aardedraad, bruin = plus (fase dus stroom).
Je kan alle blauwe met elkaar verbinden, alle geel/groene met elkaar en alle bruine met elkaar. Die zullen wel naar wandcontactdozen (stopcontacten) lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zwarte is de schakeldraad.

De andere 3 zijn gok ik , geel, blauw en bruin. Die zijn verbonden met andere contactdozen in je kamer of gaan naar een andere kamer toe.

Het beste is om hier iemand met kennis naar te laten kijken, want je kan er enorme problemen mee krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst stroom in schakelkast uitzetten?
Dan hoef je alleen maar te weten wat de kleuren van de bedrading betekenen.

Geel/groen = Aarde
Bruin = Stroom
Blauw = Stroomafvoer
Zwart = Schakeldraad voor het aan- en uit signaal

Bij een oudere woning kunnen de kleuren nog zijn:
Grijs = Aarde
Groen = Stroom
Rood = Stroomafvoer
Zwart = Schakeldraad voor het aan- en uit signaal.

Waarschuw iedereen dat je aan de stroom werkt en zorg er voor dat alleen in opdracht van jou iemand de schakelkast kan bedienen.

Werk nooit zonder spanningzoeker en controleer tevoren of hij het nog doet.

Na elke uitschakeling van de groep waaraan je gaat werken, ALTIJD controleren met de spanningzoeker of de stroom er werkelijk af is.

Door op deze wijze te werken, hoef je geen angst te hebben voor een stroom die er gewoon niet is.
-Aansluiten - Groep weer inschakelen - Lamp brand!
Als dit nog nooit eerder hebt gedaan krijg je een euforisch gevoel met complimenten van de vrouw.

Brand de lamp niet, dan experimenteer je met dezelfde discipline dit op een andere draad.
Met rustig overwegen zul je ontdekken dat je toch niet zo hulpeloos bent als je dacht.
Hij die zint, overwint !

Toegevoegd na 16 minuten:
Het gaat hier om een eenvoudige aansluiting van een lamp. Blijkt het wat ingewikkelder te zijn, combineer deze gegevens dan met die van "JohndeJongh" wat hier prima bij aansluit. Punt voor Johny.