Hoe kan ik zien welke wandcontactdoos er op welke groep zit aangesloten?

Ik zet meestal alle groepen uit in de stoppenkast. Dat is een beetje overbodig, maar hoe kan ik zien welke contactdoos is aangesloten op welke groep?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41.9K

Antwoorden (6)

door alles een voor een af te sluiten en dan de controleren en zo kom je daarachter:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen schema in de meterkast hebt niet.
Zet het licht (of iets anders) aan dat aangesloten is op de bewuste schakelaar, draai de stoppen één voor één los / zet uit, en je weet wat op welke schakelaar is aangesloten.
Extra controle op een lichtpunt of stopkontakt kan je altijd nog uitvoeren met een spanningszoeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet een apparaat aan op de groep en vraag of iemand in de meterkast de schakelaars wil omschakelen. Als de stroom uitvalt, dan weet je het. Je kunt er dan meteen een schema van maken welke energiepunten op welke groep zitten.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om een lichtschakelaar gaat: doe het licht aan en zet een voor een de groepenschakelaars om: als het licht uitgaat heb je de goede groep te pakken (schrijf dat op b.v., dan weet je het voor later). Gaat het om een "stopcontact": sluit iets aan dat je kan zien of horen (schemerlamp, stozuiger, radio) en zet wederom een voor een de groepenschakelaars om. Zelf heb ik een overzichtje gemaakt van wat op welke groep zit en dit aan mijn groepenkast gehangen. Maar met stroom: check, check, dubbelcheck: voordat je gaat "sleutelen": zeker weten dat je de goede groep uitgeschakeld hebt, desnoods nog extra controleren met een spanningzoeker of de stroom daadwerkelijk van de contactdoos af is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet alle lampen en apparaten aan,
zet alle groepen af en
zet ze vervolgens een voor een aan
noteer wat op welke groep zit en
plak dat in je meterkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veiligheid voor alles. Waarschuw huisgenoten waar u mee bezig bent, opdat zij niet per ongeluk de stroom weer inschakelen.
Begin uw onderzoek bij daglicht en sluit uw computer(s)
eerst af. Zet ook uw andere elektrische apparaten uit.
Meestal is dat per muur, per verdieping, per lichtgroep
en geaarde groep verdeeld.

Neem een A4tje en teken uw woonvertrekken e.d. na.
Eerst de wandcontactdozen en dan de lichtpunten.
Gebruik behalve 2 spanningzoekers ook 2 wandcontact-
lampjes. (waaklampje kinderkamer)
Nadat u eerst alle groepen heeft uitgeschakeld, zet u 1 groep aan. (mbv de hoofdschakelaar)

Ga mbv de spanningzoekers en ,,nachtlampjes,, na waar
er spanning op staat en of het licht aangaat met de schakelaars. Maak daar notitie van. Door evt eerdere verbouwingen kunnen diverse wandcontactdozen of lichtpunten ook buiten een vertrek vallen.
Het is dus een kwestie om alles in het huis na te lopen en in kaart te brengen.

Merk op dat er in een slaapkamer of trappengat een z.g.
hotelschakeling van toepassing is.
Schrijf uw gegevens per groep over op een handzaam
stuk karton wat u later bij de meter kunt hangen.
Resume: Voor elke groep gaat u het hele huis door totdat
u alle groepen heeft gecontroleerd en in kaart gebracht.
Maar ook al heeft u alles in kaart gebracht, vertrouwen is goed maar controleren is beter, en blijf dubbelchecken of daadwerkelijk de stroom eraf is.

Ook van belang is waar u uw wasmachine, vaatwasser of droger kunt aansluiten, al of niet mbv een combischakelaar. (dus verdelen per groep)
En het juiste gebruik van wandcontactdozen met randaarde. (te vinden in de natte vertrekken, tw keuken,
badcel of inpandige berging of een buitenschuur.
Bronnen: